پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران در سال 2024: رشد اقتصادی 3.5 درصد، تورم 35.8 درصد

بانک جهانی در آخرین گزارش پیش بینی اقتصادی خود برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 را 4.1 درصد برآورد کرده است. این در حالی است که این سازمان رشد اقتصادی ایران در سال 2024 را معادل 3.5 درصد پیش بینی کرده بود.

به گزارش اکوایران، بانک جهانی پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در سال جاری به شدت کاهش یابد. این در حالی است که برآوردهای رشد اقتصادی این سازمان بین المللی اقتصاد ایران در سال 2023 4.1 درصد و در سال 2024 3.5 درصد است.

بر اساس گزارش ماه اکتبر بانک جهانی درباره منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2023 به 4.1 درصد خواهد رسید که 0.3 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته است. اگرچه این موسسه رشد اقتصادی ایران در سال 2024 را 3.5 درصد پیش بینی کرده بود که 0.6 درصد کمتر از سال 2023 خواهد بود.

این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرد که تا پایان سال 2023، رشد سرانه اقتصادی ایران با 0.4 واحد درصد افزایش نسبت به سال 2022 به 3.4 درصد در پایان سال 2023 خواهد رسید، اما در سال 2024 نیز این شاخص نسبت به سال قبل از آن کمتر خواهد بود. 0.7 درصد کاهش و به 2.7 درصد رسید.

بر اساس آخرین به روز رسانی گزارش پیش بینی اقتصادی بانک جهانی، انتظار می رود تورم در اقتصاد کشور در سال 2023 به 42.6 درصد و در سال 2024 با کاهش 6.8 واحد درصدی به 35.8 درصد برسد. در همین حال، تورم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای سال 2023 3.3 درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، تراز حساب جاری اقتصاد ایران معادل 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022، در سال 2023 به 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد، اما در سال آینده مجدداً به 3.5 درصد کاهش می یابد.

بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به دلیل کاهش تولید نفت در میان قیمت‌های پایین، شرایط مالی سخت جهانی و تورم بالا به 1.0 درصد در سال 2022 از 6 درصد در سال 2022 کاهش یابد. گزارش. این گزارش روز پنجشنبه منتشر شد. در سال 2023 9 درصد کاهش خواهد یافت. این گزارش همزمان با نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مراکش در هفته آینده منتشر شد.

در این گزارش آمده است: پیش بینی می شود امسال کاهش رشد اقتصادی در منطقه منا در کشورهای صادرکننده نفت شورای همکاری خلیج فارس بارزتر باشد.

دیدگاه های خاورمیانه و شمال آفریقا

بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در شورای همکاری خلیج فارس را 1 درصد برای سال 2023 پیش بینی می کند که از 7.3 درصد در سال 2022 به دلیل کاهش تولید نفت و کاهش قیمت نفت کمتر است. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت از 4.3 درصد در سال 2022 به 2.4 درصد در سال 2023 کاهش یابد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، سخت‌تر شدن شرایط مالی جهانی و تورم بالا همچنان فعالیت اقتصادی کشورهای واردکننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا را محدود می‌کند. پیش بینی می شود رشد منطقه در سال 2023 به 3.6 درصد برسد که نسبت به 4.9 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

پیش بینی می شود رشد سرانه در این منطقه از 4.3 درصد در سال 2022 به 0.4 درصد در سال 2023 کاهش یابد. تا پایان سال 2023، تنها 8 اقتصاد از 15 اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا به تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه قبل از همه گیری ویروس کرونا بازگشته بودند. تولید ناخالص داخلی واقعی برای در نظر گرفتن سطوح تورم تنظیم می شود.

فرید بلحاج، معاون بانک جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه ای گفت: اگر اقتصاد منطقه به کندی توسعه یابد، 300 میلیون جوانی که تا سال 2050 وارد بازار کار خواهند شد، چگونه شغل مناسبی پیدا می کنند؟ بدون اصلاحات سیاستی مناسب، چالش‌های ساختاری مداوم پیش روی بازارهای کار MENA تنها بدتر خواهد شد. اکنون زمان اصلاحات است.»

روبرتا گاتی، اقتصاددان ارشد بانک جهانی برای منطقه MENA گفت: «یک چیزی که منطقه MENA را در مقایسه با سایر نقاط جهان منحصر به فرد می کند، میزان واکنش بیکاری به رکود اقتصادی است. افتتاحیه گزارش وی افزود: پاسخ بیکاری به رکود اقتصادی در این منطقه تقریبا دو برابر بیشتر از سایر بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است. گاتی خاطرنشان کرد که 5 میلیون نفر در خاورمیانه و آفریقا به دلیل شوک های اقتصادی که منطقه را از سال 2020 تحت تاثیر قرار داده است، مانند همه گیری ویروس کرونا، پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین و تورم بالا، شغل خود را از دست داده اند. این کارشناس اقتصادی افزود: این 5 میلیون نفر در آینده برای یافتن شغل خوب با مشکل مواجه خواهند شد. آنها مهارت های خود را از دست خواهند داد. به احتمال زیاد آنها به صورت غیررسمی کار خواهند کرد و دیگر قادر به تامین هزینه های خانواده خود نخواهند بود.»

بلایای طبیعی در شمال آفریقا

بانک جهانی هنوز ارزیابی کاملی از اثرات اقتصادی زلزله اخیر در مراکش و سیل در لیبی انجام نداده است، اما این موسسه پیش بینی می کند که اثرات اقتصاد کلان متوسط ​​خواهد بود زیرا اختلالات احتمالی کوتاه مدت خواهند بود. زمین لرزه ای به بزرگی 6.8 ریشتر در 8 سپتامبر در مراکش رخ داد که هفته آینده مجمع عمومی سالانه بانک جهانی در آنجا برگزار می شود. این گزارش خاطرنشان کرد که پس از چنین رویدادهایی، رشد تولید ناخالص داخلی به سرعت باز می گردد.

بلحاج ضمن ارائه این گزارش گفت: این سازمان در حال مذاکره با کشورهای لیبی و مراکش برای ارزیابی خسارات ناشی از عواقب این حوادث و همچنین کمک مالی برای احیای اقتصاد آنها است. به گفته وی، پیامدهای اقتصادی بلایای طبیعی در این کشورها احتمالا ظرف 4 سال برطرف می شود. بلحاج گفت: «دولت مراکش ابزارهای مالی بسیار مهمی را برای تعمیر و بازسازی اتخاذ کرده است.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

پاربرگ سایت

تماس با ما