پاپ فرانسیس سفر خود به اجلاس آب و هوای COP28 را پس از بیماری لغو کرد

واتیکان روز سه شنبه اعلام کرد پاپ فرانسیس در نشست آب و هوای سازمان ملل در دبی که اواخر این هفته برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.

واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگرچه سلامت عمومی پاپ پس از یک دوره آنفولانزا و ذات‌الریه رو به بهبود است، اما پزشکان او از فرانسیس خواسته‌اند تا آن را آرام کند.

متئو برونی، سخنگوی واتیکان گفت: پاپ فرانسیس درخواست پزشکان را با تأسف پذیرفت و ویزیت لغو شد.

فرانسیس قرار بود روز جمعه سفری سه روزه به دبی را برای شرکت در اجلاس آب و هوا که با نام اختصاری COP28 شناخته می شود، آغاز کند. واتیکان گفت که به دنبال راه‌هایی برای اطمینان از اینکه پاپ و مقر مقدس می‌توانند «بخشی از بحث‌هایی باشند که در روزهای آینده برگزار می‌شود» خواهند بود، اما نحوه انجام آن را مشخص نکرد.

سلامتی فرانسیس در سال های اخیر منبع نگرانی بوده است. پاپ که ماه آینده 87 ساله می شود، در دو سال سه بار در بیمارستان بستری شده است، آخرین بار در ژوئن، زمانی که جراحان بریدگی پاره شده ناشی از عمل های قبلی را که باعث انسداد دردناک روده شده بود، جراحی کردند. وی در سال 2021 تحت عمل جراحی روده بزرگ قرار گرفت و در اسفند ماه سال جاری به دلیل عفونت تنفسی در بیمارستان بستری شد.

روز شنبه، فرانسیس جلسات را به دلیل علائم خفیف آنفولانزا لغو کرد. واتیکان گفت که پاپ برای رد کردن خطر عوارض ریوی، برای سی تی اسکن به بیمارستانی در رم رفت. نتیجه آزمایش منفی بود و پاپ به واتیکان بازگشت.

آقای برونی روز دوشنبه گفت که اگرچه این اسکن احتمال ذات الریه را رد کرده است، اما التهاب ریه های پاپ را نشان داده است که باعث مشکلات تنفسی می شود. فرانسیس گفت که آنتی بیوتیک داخل وریدی مصرف می کند. فرانسیس در نوجوانی بخشی از ریه خود را به دلیل عفونت از دست داد.

روز یکشنبه، فرانسیس دعای اکسلوس و برکت را از پنجره کاخ حواری برای جمعیت منتظر در میدان سنت پیتر پایین، همانطور که معمولا انجام می دهد، نخواند. در عوض، او از کلیسای کازا سانتا مارتا، مهمانخانه ای که پاپ در داخل واتیکان در آن زندگی می کند، صحبت کرد، در حالی که نمازگزاران در صفحه نمایش های بزرگ میدان تماشا می کردند.

فرانسیس گفت: «امروز نمی‌توانم به پنجره بیایم، زیرا در ریه‌هایم مشکل التهاب دارم.

قرار است بیش از 100 رهبر جهان از جمله پادشاه چارلز سوم، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و نخست وزیر بریتانیا ریچی سوناک در اجلاس آب و هوا شرکت کنند.

فرانسیس کنشگری در زمینه آب و هوا را نشانه بارز دوران پاپی خود قرار داده است و از رهبران جهان خواسته است تا تمام تلاش خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام دهند. در ماه اکتبر، او یک سند جدید و مهم را منتشر کرد تا از پیشرفت اندکی که پس از بخشنامه سال 2015 خود به نام Laudato Si یا «ستایش شما باشد» را منتشر کرد که در آن سعی داشت کلیسای کاتولیک را در خط مقدم جنبش زیست محیطی قرار دهد.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما