نسیم آرام در بازارهای آینده

با انتشار اخبار سیاسی جدید، هیجان بازار فروکش کرد. با انتشار اخباری مبنی بر عدم ایفای نقش ایران در حمله نیروهای حماس و تایید این موضوع از سوی دیگر کشورها، شرایط بازار نسبت به ابتدای هفته تغییر کرده است.

مشاهدات آماری حاکی از آن است که در نیمه اول سال بازارهای مالی ایران جو قیمتی آرامی را تجربه کرده و انتظارات تورمی در حال کاهش است. اما انتشار خبر جنگ غزه باعث شد قیمت دلار به 53 هزار تومان نزدیک شود و به بالاترین سطح سه ماه اخیر برسد.

در نتیجه بازارهای دیگر مانند سکه و طلای محلی نیز مسیر صعودی را در پیش گرفتند. هرچند بورس در این چند روز روند نزولی را به ثبت رسانده است. از روز گذشته روند افزایشی دلار متوقف شد و قیمت به زیر قله حدود 53 هزار تومانی رسید. این روند باعث کاهش قیمت در بازار سکه شد و قیمت سکه به کانال 29 میلیون تومان بازگشت. بررسی های بازار سهام و صندوق های طلا نیز حاکی از کاهش انتظارات تورمی است.

سیگنال های سیاسی جدید جهت گیری بازار ارز را کاهش داد و نمودار قیمتی شاخص های ارزی تغییر فاز داد. از ابتدای هفته به دلیل جو روانی حاکم بر بازار، روند نرخ ارز در عملیات غیررسمی بازار ارز تهران افزایش یافت اما دیروز بخشی از این افزایش قیمت جبران شد و بازار وارد روند اصلاحی شد.

تحلیلگران معتقدند از آنجایی که به مدت 3 ماه ثبات نسبی در بازار ارز وجود داشت، بسیاری از معامله گران منتظر اولین سیگنال های منفی برای کسب سود در نوسانات بازار بودند. اما اکنون با کاهش جو روانی در بازار، روند رشد متوقف شده و فروشندگان وارد بازار شده اند. از سوی دیگر، تحلیل سیگنال های داده شده از سوی سیاست گذار نیز نشان می دهد که ثبات نرخ ارز همچنان هدف اصلی بازارساز است.

یکی از مشکلات مهم بازار غیررسمی ارز، واکنش پذیری بالای آن به رویدادهای سیاسی است. در نتیجه با انتشار اخبار سیاسی از تنش های منطقه ای، اولین متغیری که به این خبر واکنش نشان می دهد، نرخ ارز و افزایش آن در بازار غیررسمی است. اگرچه سیاستمداران مدعی هستند که این بازار را تصرف کرده‌اند، اما به دلیل ماهیت سطحی معاملات در این بازار و نبود مکانیسم رسمی برای این معاملات، بیشتر تغییرات خارج از اراده سیاستمداران اتفاق می‌افتد. .

حرکت قیمتی دلار به دلیل اخبار منفی و مثبت سیاسی در روزهای اخیر، خالی بودن بازار رسمی برای معاملات فردا را روشن کرده است. در نهایت در آخرین معاملات نقدی روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی با کاهش حدود 600 تومانی نسبت به نرخ روز گذشته به 52 هزار و 50 تومان رسید.

تغییر فاز شاخص ارز

دیروز سه شنبه 27 مهرماه روند کاهش شاخص نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران مشاهده شد. از ابتدای هفته تا پایان معاملات فردا دوشنبه، قیمت دلار آزاد به 49 هزار کانا تا 53 هزار کانا رسید، اما این روند در روز چهارشنبه در بازار تغییر کرد. روز گذشته در اولین معاملات نقدی بازار، هر برگ از این اسکناس آمریکایی با کاهش حدود 300 دونامی نسبت به نرخ روز گذشته 52 هزار و 350 دونامی آغاز شد.

با پشت سر گذاشتن ساعات میانی بازار، روند نزولی نرخ دلار تشدید شد و در نهایت با کاهش حدود 600 تومانی نسبت به آخرین نرخ نقدی 52 هزار و 50 تومانی روز دوشنبه به فعالیت خود پایان داد. لازم به ذکر است که سایر ارزهای بازار تهران نیز روز گذشته کاهش یافتند. در پایان معاملات دیروز هر ورق یورو و پوند استرلینگ به ترتیب 320 و 350 تومان کاهش یافت و یورو 55 هزار و 830 تومان و پوند استرلینگ 64 هزار و 600 تومان فروخته شد.

اما چشمگیرترین کاهش نرخ روز گذشته در بازار مربوط به نرخ سکه طلا بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر دیروز با حدود یک میلیون و 900 هزار تومان کاهش از 31 میلیون و 400 هزار تومان به 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید. دیروز قیمت این فلز گرانبها در بازار 6 میلیون و 150 هزار تومان ثبت شد.

قیمت دلار

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

پاربرگ سایت

تماس با ما