CNN
–
از میان بسیاری از هدایای تاریک که سریال موفق شوتایم «Jellowjackets» برای ما ارائه میکند، شادابترین آنها در این فصل موسیقی است.
این نمایش – که بین گروهی از بازیکنان نوجوان فوتبال که پس از یک سانحه هوایی در بیابان کانادا در دهه 1990 به دام افتاده اند و خود بزرگسالان مربوط به بازماندگان در حال حاضر می پرد – نوستالژی را در بر می گیرد و آهنگ های دیرینه پایان قرن گذشته را در بر می گیرد. با قطعات اصلی از توری آموس، کدو تنبل های اولیه، حمله عظیم، نمک وروکا و خیلی چیزهای دیگر.
در اپیزود یکشنبه «Jellowjackets»، آلانیس موریست، ملکه آلت راک، نسخهای از آهنگ تم سریال، «No Return» را برای اولین بار عرضه میکند و قبلاً آن را بهصورت تکآهنگ منتشر کرده است.
یکی از غیرمنتظرهترین و موفقترین استفادهها از موسیقی بازگشتی در قسمت اول فصل 2 ماه گذشته رخ داد، زمانی که جف وارن کول پس از تلاش شدید با همسرش شانا (ملانی لینسکی) لحظاتی را در ماشین داشت و در طی آن او تکان میخورد. به سختی به “آخرین راه حل” پاپا روچ رسید (مطمئناً، آهنگ در واقع در سال 2000 منتشر شد، اما این حال و هوای یکپارچهسازی با سیستمعامل آن را از بین نمی برد).
نورا فیلدر، ناظر موسیقی سریال، در مصاحبه ای با CNN توضیح داد که انتخاب آهنگ پاپا روچ فیلمنامه شده بود و “به عنوان یک خروجی فیزیکی عالی برای وارن بود که احساسات مضطرب او در حالی که تنها در گاراژ خود نشسته بود بالا می رفت.”
با این حال، دیگر لحظات برجسته در فیلمنامه برای تفسیر به او تعلق دارد و فیلدر از این فرصت لذت می برد تا آن لحظات را با آهنگ های مناسب آن دوره تطبیق دهد.
او گفت: «وقتی شروع به ساخت لیست های پخش خود برای نمایش می کنم، دوباره در دوران نمایش و روح آن زمان غوطه ور می شوم. اصلیترین چیزی که سعی میکنم در ذهن داشته باشم این است که فقط به داستان وفادار بمانم و اجازه بدهم به من بگوید که ممکن است از نظر موسیقی به چه چیزی نیاز داشته باشد.
نمونه موردی، از همان اپیزود – قرار دادن آهنگ امضای آموس «دختر کورنفلیک»، از آلبوم پیشگامانه دوم او در سال 1994 «زیر صورتی».
این آهنگ – که به درستی متن آن “چیزها به نوعی بد می شوند” دارد، درست زمانی که شانا (سوفی نلیس) نوجوان در حال خوردن چیزی غیرقابل تصور است – “خیلی سریع به عنوان یک احتمال” برای فیلدر به ذهن خطور کرد.
او خاطرنشان کرد: “من احساس کردم که اشعار آموس می تواند به عنوان یک سکوی پرتاب مناسب برای پایان اپیزود اول باشد – نه تنها به عنوان بازتابی از وضعیت ذهنی جوان شاونا، بلکه همچنین به عنوان بازتابی از حالات و ذهنیت های گذشته و حال زندگی می شود. توسط دیگر شخصیتهای «Jellowjackets» در فصل 2.
کار فیلدر چالش برانگیز است، به این معنا که اغلب یک انتخاب ایده آل از فهرست آرزوها برای یک آهنگ در یک لحظه خاص در هر فیلمنامه وجود دارد، که ممکن است به دلیل چیزی فنی یا به دلیل تغییر نیازهای صحنه در طول تولید تغییر کند. نتیجه بسیاری از عناصر، از جمله بازی بازیگران.

او گفت: “همه اعضای تیم همیشه بهترین انتخاب آهنگ ممکن را برای بهبود داستان می خواهند.” هنگامی که به پست (تولید) می رسیم، سؤال رایجی که در طول فرآیند همکاری در بین ما مطرح می شود، به سادگی این است که “آیا فکر می کنیم می توانیم این را شکست دهیم؟”
فیلدر میگوید در طول این فرآیند همکاری، «باور ندارد که نقشه راه دقیقی برای ادغام آهنگها با هر صحنه یا داستانی وجود داشته باشد».
من همیشه می گویم، اجازه دهید عکس به شما بگوید که چه چیزی نیاز دارد. (فکر میکنم یک جورهایی شبیه بیابان است؟)»
یکی دیگر از لحظاتی که کاملاً با پخش موسیقی ترکیب شده است، صحنه معروف «شام آخر» از قسمت دوم هفته گذشته است که آهنگ «بالا رفتن از دیوار» رادیوهد از آلبوم شگفتانگیزشان «OK Computer» در سال 1995 را در موسیقی متن به رخ میکشد.
فیلدر با اشاره به توهمات جمعی عجیبی که گروه در هنگام آدم خواری یکی از خودشان متحمل می شوند، خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد این آهنگ به آن هیولاهای ناگفتنی اشاره دارد که می توانند در سر فرد زندگی کنند. “من نمی توانم راه عالی تری برای لهجه ترسناک (آن) صحنه، با نام “جشن” فکر کنم.”
برای اینکه چقدر موسیقی برای حس محیطی خاص «Jellowjackets» اهمیت دارد، باید به تریلر فوقالعاده ترسناک فصل 2 سریال که شامل اجرای استثنایی و شگفتانگیز Florence + The Machine از موفقیت جاودانه No Doubt در سال 1995 است نگاه کرد. “فقط یک دختر.”
من از طرفداران پر و پا قرص «Jellowjackets» و این دوره از موسیقی هستم، و این آهنگ به ویژه تأثیر زیادی بر رشد من داشت، بنابراین از اینکه از من خواسته شد آن را به شیوهای «عمیقا ناراحتکننده» برای نمایش تفسیر کنم، هیجانزده شدم. فلورانس ولش، رهبر گروه، در بیانیه ای که با CNN به اشتراک گذاشته شد، گفت.
“ما سعی کردیم واقعاً برخی از عناصر ترسناک را به این آهنگ نمادین اضافه کنیم تا با لحن نمایش مطابقت داشته باشد. و به عنوان کسی که اولین عشق موسیقی اش پاپ پانک و گوئن استفانی بود، این یک شغل رویایی بود.
موریست از همکاری او با “جلیقه زردها” نیز احساس کرد که از این نمایش الهام گرفته است.
موریست در بیانیهای گفت: «من شباهتهایی بین «جلیقه زردها» و دیدگاه خود در حین ترانهنویسی میبینم: شدت محض، که برای ژوگولرها صدق میکند، بدون ترس از رفتن به سمت افراد بیحرمتی. من در تمام دوران حرفهای خود تلاش کردهام تا از توانمندسازی زنان و افراد حساس حمایت کنم و دنیا را از دریچه زنانه ببینم، و چیزی که در مورد این نمایش فوقالعاده است این است که به هر شخصیت اجازه داده میشود که پویا و پیچیده باشد در مقابل سادهسازیشده و کاهشیافته. نسخه های زنان من احساس افتخار می کنم که بخشی از میراث “جلیقه زردها” هستم.”