یونسکو اسامی 18 ژئوپارک جهانی جدید را اعلام کرد

برزیل: ژئوپارک کاچاپاوا

ژئوپارک جهانی یونسکو کاچاپاوا در برزیل.

ژئوپارک جهانی یونسکو کاچاپاوا در برزیل.

برای گوارانی ها، مردم بومی برزیل، این ژئوپارک «جایی که جنگل به پایان می رسد» است. این شهر در ایالت ریو گراند دو سول در جنوب برزیل واقع شده است. میراث زمین شناسی استخراج فلزات سولفید و سنگ مرمر آن برای توسعه اقتصادی منطقه حیاتی بوده است. علاوه بر تنوع جغرافیایی، ژئوپارک محل زندگی کاکتوس‌ها، بروملیادها، گل‌های بومی و گونه‌های زنبور عسل است.

برزیل: ژئوپارک کوارتا کولونیا

ژئوپارک جهانی یونسکو، مستعمره چهارم، برزیل.

© ژئوپارک کوارتا کلونیا

ژئوپارک جهانی یونسکو، مستعمره چهارم، برزیل.

این ژئوپارک در جنوب برزیل بین بیوم های پامپا و جنگل اقیانوس اطلس واقع شده است. نام آن به دوره ای اشاره دارد که ایتالیایی ها بخش مرکزی ایالت ریو گراند دو سول را مستعمره کردند. ویلاهای استعماری، آثاری از مردم محلی و سکونتگاه‌ها دارد کیلومبولاس (بردگان سابق آفریقایی تبار). ژئوپارک همچنین سرشار از فسیل های جانوری و گیاهی است که قدمت آن به 230 میلیون سال پیش بازمی گردد.

یونان: ژئوپارک لاورئوتیکی

Lavreotiki ژئوپارک جهانی یونسکو، یونان.

Lavreotiki ژئوپارک جهانی یونسکو، یونان.

این ژئوپارک به دلیل فراوانی و تنوع نمونه های کانی شناسی معروف است که بسیاری از آنها برای اولین بار در این منطقه کشف شده اند. در سراسر جهان به دلیل نقره آن شناخته شده است استخراج شده از ذخایر سولفید مخلوط این منطقه به دلیل داشتن منابع زمین شناسی زیرزمینی از زمان های قدیم مسکونی بوده و در حال حاضر بیش از 25000 نفر جمعیت دارد. لاورئوتیکی همچنین خانه صومعه مقدس بیزانسی سنت پل رسول است.

اندونزی: ژئوپارک ایجن

این گوهر واقع شده است منطقه Banyuwangi و Bondowoso در استان جاوه شرقی. قرار گرفتن آن بین تنگه بسفر و دریا، آن را به چهارراهی برای مهاجرت و تجارت انسان تبدیل کرده است. ایجن یکی از فعال ترین آتشفشان های منظومه کالدرا ایجن است. به لطف یک پدیده نادر، غلظت بالایی از گوگرد از یک دهانه فعال قبل از اشتعال در هنگام مواجهه با یک جو غنی از اکسیژن بالا می رود. هنگام سوختن گاز تشکیل می شود شعله آبی برقی منحصر به فرد است و فقط در شب قابل مشاهده است.

اندونزی: ژئوپارک ماروس پانگکپ

ژئوپارک جهانی یونسکو Maros Pangkep در اندونزی.

این ژئوپارک در امتداد بازوی جنوبی جزیره سولاوسی در استان های ماروس و پانگکپ قرار دارد. جمعیت محلی عمدتاً از مردم بومی تشکیل شده است Bugis و زبان ماکاساری. این مجمع الجزایر در مثلث مرجانی قرار دارد و به عنوان یک نقطه کانونی برای حفاظت از اکوسیستم های صخره های مرجانی عمل می کند. قدمت این منطقه بیش از 100 میلیون سال است.

اندونزی: ژئوپارک مرانگین جامبی

Merangin Jambi ژئوپارک جهانی یونسکو، اندونزی.

© ژئوپارک مرنجین جامبی/الهام درمان

Merangin Jambi ژئوپارک جهانی یونسکو، اندونزی.

فسیل های منحصر به فردی از “Jambi flora” در این ژئوپارک قرار دارد فقط گیاهان فسیل شده در دنیای امروز اینگونه است. اینها قرار دارند بخش مرکزی جزیره سوماترا در اندونزی. نام “Jambi flora” به گیاهان فسیل شده ای اطلاق می شود که به عنوان بخشی از تشکیل سنگ پیدا شده اند که قدمت آن به دوره پرمین اولیه (296 میلیون سال پیش) می رسد. فسیل‌ها شامل خزه‌ها، مخروط‌های ابتدایی و سرخس‌های دانه‌ای هستند که به جای اسپور، با پراکندگی بذر تولید مثل می‌کنند.

اندونزی: ژئوپارک راجا آمپات

راجا آمپات ژئوپارک جهانی یونسکو، اندونزی.

راجا آمپات ژئوپارک جهانی یونسکو، اندونزی.

مساحت این ژئوپارک از چهار جزیره اصلی تشکیل شده است و دارای قدیمی‌ترین صخره‌های نمایان شده در کشور است که تقریباً یک دهم اندازه خود زمین است. به منطقه ای می ریزد که توسط غواصان زیر آب کشیده شده است زیبایی غارهای زیر آب و تنوع زیستی فوق العاده دریایی. در اینجا آنها می توانند نقاشی های صخره ای را که توسط افراد ماقبل تاریخ که چندین هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند، مشاهده کنند.

ایران: ژئوپارک ارس

ژئوپارک جهانی یونسکو ارس، ایران.

© ژئوپارک ارس/بزرگ راعی

ژئوپارک جهانی یونسکو ارس، ایران.

رود آراز مرز شمالی این ژئوپارک واقع در شمال غربی ایران را مشخص می کند نوک جنوبی رشته کوه های قفقاز کوچک. این رشته کوه به عنوان یک مانع طبیعی عمل می کند. طیف وسیعی از آب و هواها و همچنین تنوع جغرافیایی و تنوع زیستی غنی را ایجاد کرده است. همچنین فرهنگ های مختلف را در دو طرف شمالی و جنوبی رشته کوه ترکیب می کند.

ایران: ژئوپارک طبس

ژئوپارک جهانی یونسکو طبس، ایران.

© ژئوپارک جهانی یونسکو طبس

ژئوپارک جهانی یونسکو طبس، ایران.

بسیاری از متفکران به 22771 کیلومتر اشاره کرده اند2 در صحرا استان خراسان جنوبی در شمال غربی این ژئوپارک به عنوان «بهشت زمین شناسی ایران» قرار دارد. به این دلیل که تکامل این سیاره را می توان بدون کوچکترین وقفه ای از ابتدایی ترین بخش تاریخ زمین، یعنی 4.6 میلیارد سال پیش (پرکامبرین) تا دوره کرتاسه اولیه، یعنی حدود 145 میلیون سال پیش، ردیابی کرد. این ژئوپارک، پناهگاه حیات وحش نایبندان را در خود جای داده است که بزرگترین و مهم ترین پناهگاه ایران است که مساحتی بالغ بر 1.5 میلیون هکتار دارد. زیستگاه یوزپلنگ آسیایی.

ژاپن: ژئوپارک هاکوسان تدوریگاوا

آبشار واتاگاتاکی در تنگه تدوری، ژاپن.

© هیئت ترویج ژئوپارک هاکوسان تدوریگاوا

آبشار واتاگاتاکی در تنگه تدوری، ژاپن.

ژئوپارک Hakusan Tedorigawa در مرکز ژاپن، که رودخانه تدوری را از کوه هاکوسان تا دریا دنبال می کند، نزدیک به 300 میلیون سال تاریخ را ثبت می کند. این شامل سنگ هایی است که در اثر برخورد قاره ها به وجود آمده اند. در عین حال، دارای لایه‌هایی است که فسیل‌هایی از دایناسورها را در رودخانه‌ها و دریاچه‌های خشکی جمع‌آوری کرده‌اند. ژاپن به قاره اوراسیا متصل بود.

مالزی: ژئوپارک کینابالو

کینابالو ژئوپارک جهانی یونسکو، مالزی.

کینابالو ژئوپارک جهانی یونسکو، مالزی.

کوه کینابالو بر این ژئوپارک در ایالت صباح در نوک شمالی جزیره بورنئو مسلط است. کوه کینابالو، بلندترین کوه بین هیمالیا و گینه نو، بیش از یک قرن است که کاوشگران را به خود جذب کرده است. مساحت آن 4750 کیلومتر است2بسیاری از گیاهان و حیوانات بومی در ژئوپارک، از جمله 90 گونه ارکیده کبک سر قرمزی که فقط در کوه کینابالو وجود دارد و در هیچ کجای زمین یافت نمی شود.

نیوزلند: ژئوپارک Waitaki Whitestone

Waitaki Whitestone ژئوپارک جهانی یونسکو، نیوزیلند.

اولین ژئوپارک جهانی یونسکو در نیوزیلند در ساحل شرقی جزیره جنوبی قرار دارد. مناظر، رودخانه ها و نهرهای این ژئوپارک از اهمیت فرهنگی زیادی برای مردم بومی محلی، Ngai Tahu whānui برخوردار است. ژئوپارک بینش استثنایی از تاریخ هشتمین قاره زمین، Zealandia، یا Te Riu-a-Maui در مائوری ارائه می دهد. ژئوپارک شواهدی از شکل‌گیری Zealandia ارائه می‌دهدحدود 80 میلیون سال پیش، ابرقاره باستانی از گندوانا جدا شد.

نروژ: ژئوپارک Sunnhordland

Sunnhordland ژئوپارک جهانی یونسکو، نروژ.

Sunnhordland ژئوپارک جهانی یونسکو، نروژ.

مناظر این ژئوپارک از کوه‌های آلپی پوشیده از یخچال تا مجمع‌الجزایر هزاران جزیره در دشت‌های ساحلی متغیر است. چشم انداز زمین شناسی را نشان می دهد نمونه کتاب درسی فرسایش یخچالی 40 در عصر یخبندان رخ داد. گسل هاردانگرفورد میلیاردها سال تکامل زمین شناسی را از هم جدا می کند.

فیلیپین: ژئوپارک جزیره بوهول

جزیره بوهول ژئوپارک جهانی یونسکو، فیلیپین.

© دولت استانی بوهول

جزیره بوهول ژئوپارک جهانی یونسکو، فیلیپین.

اولین ژئوپارک جهانی یونسکو فیلیپین، جزیره بوهول در گروه جزایر ویسایاس واقع شده است. هویت زمین‌شناختی این جزیره در طول 150 میلیون سال در کنار هم قرار گرفته است، زیرا دوره‌های آشفتگی زمین ساختی جزیره را از اعماق اقیانوس بیرون آورده است. ژئوپارک در ژئوسایت‌های کارستی مانند غارها، چاله‌ها و کارست مخروطی‌ها از جمله تپه های شکلاتی مخروطی شکل معروف در مرکز ژئوپارک

جمهوری کره: ژئوپارک ساحل غربی جئونبوک

این ژئوپارک حدود 2.5 میلیارد سال تاریخ زمین شناسی بخش غربی کشور را روایت می کند. تخته های جزر و مدی عظیم پر از آتشفشان ها و جزایر به ما اجازه می دهند در زمان سفر کنیم تا با هم متلاشی شویم. عناصر تاریخ زمین. Jeonbuk West Coast ژئوپارک جهانی یونسکو قبلاً توسط یونسکو به عنوان یک سایت میراث جهانی طبیعی و فرهنگی و ذخیره‌گاه زیست‌کره به رسمیت شناخته شده است.

اسپانیا: ژئوپارک کابو اورتگال

کیپ اورتگال، اسپانیا

کیپ اورتگال، اسپانیا

به داخل سیاره ما سفر کنید و صخره هایی را کشف کنید که حدود 400 میلیون سال پیش از اعماق زمین در جایی که اکنون ژئوپارک جهانی یونسکو Cabo Ortegal نامیده می شود، بیرون آمده اند. این ژئوپارک تعدادی از کامل ترین ها را ارائه می دهد شواهدی برای برخوردی که منجر به پانگه آ در اروپا شد، فرآیندی که به نام کوهزایی Variscan شناخته می شود. بیشتر سنگ های این ژئوپارک در اثر برخورد دو قاره لوراسیا و گندوانا به سطح زمین آورده شده اند که در نهایت حدود 350 میلیون سال پیش به ابرقاره پانگه آ می پیوندند.

تایلند: ژئوپارک خورات

ژئوپارک جهانی یونسکو خورات، تایلند.

ژئوپارک جهانی یونسکو خورات، تایلند.

این ژئوپارک بیشتر در حوضه رودخانه LamTakhong در لبه جنوب غربی فلات Khorat در استان Nakhon Ratchasima در شمال شرقی تایلند واقع شده است. ویژگی منحصر به فرد زمین شناسی منطقه تنوع و فراوانی فسیل ها سن آن از 16 میلیون تا 10000 سال است. تعداد زیادی دایناسور و بقایای حیوانات دیگر مانند فیل های باستانی در منطقه موئانگ یافت شده است.

بریتانیا: Morne Gullion، Strangford

Morne Gullion Strangford ژئوپارک جهانی یونسکو، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی..

© Morne Gullion Strangford ژئوپارک جهانی یونسکو

Morne Gullion Strangford ژئوپارک جهانی یونسکو، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی..

این ژئوپارک چگونگی تکامل دو اقیانوس را توضیح می دهد 400 میلیون سال تاریخ زمین شناسی. این نشان دهنده بسته شدن اقیانوس Iapetus و تولد اقیانوس اطلس شمالی است که مقادیر زیادی سنگ مذاب (یا ماگما) در پوسته و سطح زمین تولید کرد. ژئوپارک در جنوب شرقی ایرلند شمالی و در مرز جمهوری ایرلند واقع شده است.

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

پاربرگ سایت

تماس با ما