هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد خواستار اطمینان از انتقال مسالمت آمیز و قانون اساسی قدرت در سریلانکا شد.

در بیانیه ای که روز جمعه از طرف سازمان ملل در سریلانکا صادر شد، هماهنگ کننده مقیم، هانا سینگر، گفت که “ضروری است که انتقال قدرت با رایزنی گسترده و فراگیر در داخل و خارج پارلمان همراه باشد.”

بر اساس گزارش های خبری، آقای راجاپاکسا پس از فرار از کشور و ورود به سنگاپور، استعفای خود را ارائه کرد و اولین بار در روز چهارشنبه پس از هجوم ده ها هزار معترض به اقامتگاه رسمی وی در پایتخت کلمبو در اوایل هفته، به مالدیو پرواز کرد.

رئیس‌جمهور سابق و خانواده‌اش توسط تظاهرکنندگان به دلیل ناتوانی در جلوگیری از یک بحران اقتصادی بزرگ که کمبود شدید مواد غذایی، سوخت، تجهیزات پزشکی را ایجاد کرده و کشور را در آستانه نابودی اقتصادی قرار داده است، با ورود به بحث با بین‌المللی سرزنش شده‌اند. صندوق پول (IMF) در مورد کمک مالی اضطراری.

آقای. استعفای راجاپاکسا به برگزاری جشن‌های شادی در خیابان‌های پایتخت انجامید و پایان تقریباً 20 سال حکومت این خانواده قدرتمند را رقم زد.

علیرغم آرامش نسبی صبح جمعه، بنا بر گزارش ها بار دیگر صف های طولانی برای بنزین تشکیل شده است.

به علل ریشه ای رسیدگی کنید

در هر بیانیه ای، خانم سینگر آن دبیرکل را به یاد آورد آنتونیو گوترش اهمیت رسیدگی به علل ریشه‌ای بی‌ثباتی کنونی و نارضایتی‌های مردم را برجسته کرده است.

گفت‌وگو با همه ذینفعان بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌های تحقق آرمان‌های همه سریلانکا است.»

خویشتنداری در برابر اعتراضات

وی افزود که مقامات اکنون باید “اطمینان حاصل کنند که در حفظ نظم و قانون، نیروهای امنیتی خویشتن داری کرده و با رعایت دقیق اصول و استانداردهای حقوق بشر عمل کنند.”

نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه – که در مجموع شش بار این سمت را بر عهده داشته است – روز جمعه به طور موقت به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد و نمایندگان پارلمان سریلانکا قرار است روند انتخاب رئیس جمهور جدید را روز شنبه آغاز کنند. رای گیری رسمی در 20 جولای

آقای. محل سکونت ویکرمسینگه نیز در اوایل هفته توسط معترضان اشغال شد، و بعداً دفتر وی، اما بنا به گزارش ها، وی متعهد شده است که برای بازگرداندن ریاست جمهوری مطابق با قانون اساسی سریع عمل کند و معترضان به طور مسالمت آمیزی متفرق شدند و مشاغل در پایتخت پس از یک شب بازگشایی شدند. مقررات منع رفت و آمد لغو شد، اگرچه سربازان پست های بازرسی در اطراف شهر را کنترل می کردند.

حمایت در بلند مدت و کوتاه مدت

خانم سینگر گفت که سازمان ملل آماده “حمایت از دولت و مردم سریلانکا برای رفع نیازهای فوری و بلندمدت” است.

بحران‌های متعدد سریلانکا با همه‌گیری COVID-19 تشدید شده است که شاهد فروپاشی صنعت گردشگری مهم بود که ارز خارجی را برای سوخت وارداتی و تجهیزات پزشکی تأمین می‌کند و بحران زنجیره تأمین ناشی از جنگ اوکراین را تکان داد.

حدود 22 درصد از جمعیت ناامن غذایی هستند و نیاز به کمک دارند، برنامه جهانی غذا در ماه گذشته اعلام کرد، و سازمان ملل متحد یک طرح مشترک نیازهای بشردوستانه و اولویت ها را راه اندازی کرده است و بیش از 47 میلیون دلار برای کمک به حدود 1.7 میلیون نفر از بدترین آسیب دیده ها درخواست کرده است.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ