هشداری بی سابقه به پوتین

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تیمی برای کمک به تحقیقات اعزام شده است. در حالی که دولت همچنین به کرملین در مورد استفاده از سلاح های غیر متعارف برای معکوس کردن حمله موفقیت آمیز نیروهای اوکراینی هشدار داد. بایدن در گفت‌وگو با برنامه «60 دقیقه اخبار سی‌بی‌اس» که دیروز یکشنبه پخش شد، گفت که واکنش آمریکا به هرگونه استفاده از چنین سلاح‌هایی «جدی» خواهد بود، هرچند جزئیاتی ارائه نکرد.

به گزارش ورلد اکونومی، خبرنگار این شبکه آمریکایی در بخشی از این مصاحبه از جو بایدن پرسید: در حالی که اوکراین در میدان جنگ موفق می شود، ولادیمیر پوتین خجالت می کشد و به گوشه ای رانده می شود و من تعجب می کنم و با خودم می گویم. ، آقای رئیس جمهور! اگر به فکر استفاده از سلاح های شیمیایی یا سلاح های هسته ای تاکتیکی باشد، به او (پوتین) چه می گویید؟ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: این کار را نکن، این کار را نکن، این کار را نکن. شما چهره جنگ را تغییر خواهید داد. چیزی که بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق نیفتاده است. خبرنگار برنامه 60 دقیقه ای «سی بی اس نیوز» از رئیس جمهور آمریکا درباره عواقب استفاده ادعایی رئیس جمهور روسیه از سلاح های شیمیایی و هسته ای در اوکراین پرسید.

جو بایدن در پاسخ به این سوال گفت: آیا فکر می کنید اگر دقیقا می دانستم (عواقب آن) چه می شد، به شما می گفتم؟ البته عواقبی در پی خواهد داشت (اما) من قرار نیست در مورد شما با شما صحبت کنم.” رئیس جمهور آمریکا با متهم کردن مواضع روسیه و هشدار نسبت به موقعیت این کشور در جهان، با لحنی تند گفت: آنها از هر چیزی در دنیا که تاکنون بوده خطرناکتر خواهند شد و بسته به اینکه پاسخ (آمریکا به روسیه) مشخص خواهد شد.» چه خواهد بود؟

الجزیره همچنین در گزارش خود در 17 سپتامبر نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، متعهد شد که به کمپین خود علیه اوکراین ادامه دهد. او هشدار داد که در صورت ادامه کمپین ها، پاسخ سیستمی «جدی» داده خواهد شد. علیرغم شواهد قوی مبنی بر متحمل شدن خسارات سنگین نیروهای وی در ضدحمله علیه اوکراین در ماه جاری، پوتین در مبارزات انتخاباتی خود ثابت قدم مانده است. رهبر روسیه گفت که هدف واقعی این کمپین ها “آزادسازی کل قلمرو دونباس” است. مناطق شرقی اوکراین، از جمله دونتسک و لوهانسک، عمدتاً روسی زبان هستند. پوتین نیروهای اوکراینی را به تلاش برای انجام “اقدامات تروریستی” و آسیب رساندن به زیرساخت های غیرنظامی روسیه متهم کرد. پوتین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما واقعاً در پاسخ به این موضوع خودمان را مهار می کنیم. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، واکنش جدی تری نشان خواهیم داد.

همچنین به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین هشدار داد که اگر سربازان روسی تحت فشار بیشتر قرار گیرند، مسکو واکنش شدیدتری خواهد داشت. Владимир پوتین، رایس ‌ ‌ ‌ وی گفت: مسکو در درگیری با اوکراین عجله ندارد و اهدافش تغییر نکرده است و با لبخند ادامه داد: مقامات کیف اعلام کرده اند که عملیات ضد حمله را آغاز کرده اند و در حال تکمیل آن هستند. ببینیم چطور پیش می رود و به کجا می رسد!

این اولین اظهارات علنی پوتین در مورد ضد حملات اخیر اوکراین در منطقه شمال شرقی خارکف بود که انتقاد عمومی بی سابقه ای را از سوی تحلیلگران نظامی روسیه به دنبال داشت. وی گفت: اخیراً نیروهای روسی چندین مجروح ارسال کرده اند. آنها را نوعی هشدار در نظر بگیرید. اگر شرایط به همین منوال باشد، واکنش روسیه شدیدتر خواهد بود. رئیس جمهور روسیه همچنین درباره احتمال تغییر اهداف نظامی روسیه گفت: این برنامه تغییر نمی کند. شاید فرمان یک موضوع را در اولویت قرار دهد و مسائل دیگر را نه. اما هدف واقعی تغییر نمی کند و در دست اجرا شد. هدف واقعی آزادسازی کامل منطقه دونباس است.

در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز سه شنبه پس از وقفه ای چند ماهه، تلفنی با پوتین گفتگو کرد. به گفته دولت آلمان، این گفتگو 90 دقیقه به طول انجامید. شولتز به شبکه آلمانی Deutschlandfunk گفت: رئیس جمهور روسیه به دنبال هدف خود امپریالیسم، پیوستن به بخشی از خاک همسایه است. شولتز بر راه حل دیپلماتیک برای جنگ در اوکراین پافشاری کرد و به پوتین گفت که این راه حل باید شامل آتش بس، خروج کامل نیروهای روسیه و احترام به حاکمیت ارضی اوکراین باشد. او افزود که سلاح های آلمانی به ایجاد تفاوت کمک کردند. وی افزود: بخشی از موفقیت های کنونی اوکراین محصول آلمان است.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما