نخست وزیر تایلند در حالی که دادگاه در مورد محدودیت دوره تصمیم می گیرد تعلیق شد

نخست‌وزیر تایلند، پرایوت چان‌اوچا، از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور تعلیق شد، زیرا این دادگاه در مورد اینکه آیا او از حد مجاز دوره خود فراتر رفته است یا خیر، آخرین آزمایشی است که قدرت فزاینده فرمانده سابق ارتش را تحت فشار قرار داده است.

دو سال گذشته فشارهای زیادی بر آقای او وارد کرده است. پرایوت که پس از رهبری یک کودتای نظامی در سال 2014 نخست وزیر شد. دولت او به دلیل مدیریتش با همه گیری کووید-19 و ناخوشی اقتصادی متعاقب آن با انتقاد مواجه شد، در حالی که جنبش اعتراضی طرفدار دموکراسی خواستار برکناری او شد.

اختلاف بر سر آقای محدودیت دوره پرایوت حول محور این است که آیا او در روز چهارشنبه به پایان دوره مجاز قانون اساسی خود رسیده است یا نه – هشت سال پس از اینکه در سال 2014 به نخست وزیری رسید. طرفداران او می گویند که دوره او دیرتر شروع شده است و برخی می گویند که باید از سال 2017 محاسبه شود، زمانی که ارتش جدید پیش نویس قانون اساسی که مدت این دوره را به هشت سال محدود می کرد، اجرایی شد و دیگران می گویند که باید در سال 2019 پس از پیروزی او در انتخابات باشد و طبق قوانین جدید سوگند یاد کرد.

نخست وزیر تایلند، پرایوت چان اوچا، رئیس سابق ارتش که در سال 2014 کودتای نظامی را رهبری کرد، پس از جلسه کابینه این هفته.


عکس:

ATHIT PERAWONGMETHA/REUTERS

احزاب اپوزیسیون که ادعا می‌کردند دوره او باید به پایان برسد، روز دوشنبه دادخواستی را به دادگاه ارائه کردند و از آن خواستند تا بررسی قانونی انجام دهد و تصمیم بگیرد که آیا آقای آقای. پریوت می تواند پس از چهارشنبه در سمت خود باقی بماند.

روز چهارشنبه، دادگاه 9 نفره اعلام کرد که به اتفاق آرا این دادخواست را پذیرفته و با 5 رای موافق در برابر 4 به نفع تعلیق آقای دکتر رای داد. دعا کن تا به تصمیمت برسه دادگاه نگفته است که این بررسی چقدر ممکن است طول بکشد.

سخنگوی دولت Anucha Burapachaisri به خبرنگاران گفت که آقای. پرایوت به تصمیم دادگاه احترام می گذارد و بلافاصله وظایف خود را به عنوان نخست وزیر متوقف می کند. معاون نخست وزیر، پراویت وانگسووان، که همچنین یک فرمانده سابق ارتش است، این وظایف را در عین حال به عهده خواهد گرفت. آقای. او گفت که پریوت به عنوان وزیر دفاع ادامه خواهد داد.

“ژنرال پرایوت از مردم خواست که به تصمیم دادگاه احترام بگذارند و از هرگونه انتقاد نسبت به وظایف دادگاه خودداری کنند. آنوچا گفت. این امر به منظور اطمینان هر گروه از مردم به حاکمیت قانون و فقه کشور است که سازوکار مهمی برای زندگی مشترک در جامعه و حفظ صلح در کشور است.»

طرفداران دموکراسی آقای را به چالش کشیده اند. مشروعیت پرایوت از ابتدا. پس از سرنگونی دولت منتخب، او اواخر همان سال توسط یک مجلس مقننه موقت که توسط حکومت نظامی او انتخاب شده بود، به نخست وزیری منصوب شد. او در انتخابات سال 2019 بر اساس قوانینی که به گفته منتقدان طرفدار ارتش بود، پیروز شد.

این چند سال پرتلاطم برای آقای بود. حکومت نماز. اعتراضات طرفدار دموکراسی در اوایل سال 2020 پس از انحلال یک حزب اپوزیسیون جدید و محبوب آغاز شد، اما با اعمال قرنطینه های همه گیر شکست خورد. بعداً در همان سال، با افزایش ناامیدی نسبت به کندی اقتصاد و آنچه فعالان می‌گفتند فرسایش آزادی‌های دموکراتیک بود، اعتراض‌ها از سر گرفته شد و حجم گلوله‌های برفی افزایش یافت.

آنها همچنین در دامنه رشد کردند. پس از شروع تظاهرات ضد دولتی، برخی از معترضان شروع به زیر سوال بردن ثروت و نفوذ سلطنت تایلند کردند. این به عنوان یک خط قرمز از سوی دولت تلقی شد و دولت با ممنوعیت تجمعات پاسخ داد. این باعث تظاهرات بزرگتر شد و دولت ممنوعیت خود را لغو کرد. با این حال، پس از تسریع دستگیری فعالان توسط دولت به اتهاماتی که ممکن است احکام سنگین زندان را در پی داشته باشد، اعتراضات سرانجام از بین رفت.

مقامات این هفته با تشدید بحث در مورد قانونی بودن آقای آقای برای اعتراضات بیشتری آماده شدند. دوره تصدی پریوت. تظاهرات کوچکی روز سه شنبه در پایتخت برگزار شد، اما آقای. به نظر می رسد تعلیق پرایوت در روز چهارشنبه مانع از سرگیری برنامه ریزی شده شده است.

انتظار می رود که انتخابات تا پایان سال آینده برگزار شود.

بنویسید فلیز سلیمان در feliz.solomon@wsj.com

حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

در نسخه چاپی 25 آگوست 2022 به عنوان “رهبر تایلندی تعلیق شد” ظاهر شد. حد مدت وزن شده است.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما