(عکس) درخت «بائوباب» به آفریقایی ها جان می دهد!

این گونه گیاهی ماقبل تاریخ بیش از 200 میلیون سال پیش ظاهر شد. برخی ادعا کرده اند که این درختان می توانند تا 5000 سال عمر کنند، اما تاریخ گذاری کربنی نشان می دهد که آنها ممکن است تا 3000 سال عمر کرده باشند.

به گزارش فرادید؛ این درختان با رسیدن به ارتفاع 30 متری در شرایط مناسب، عظیم هستند و برای انواع موجودات سرپناه، غذا و آب فراهم می کنند. مردمان بومی ساوانای آفریقا از دیرباز جوامع خود را حول این درختان باشکوه متمرکز کرده اند.

چگونه این درخت شگفت انگیز به آفریقا حیات می بخشد؟

مزایای اکوسیستم

درختان بائوباب برای کل اکوسیستم ساوانای خشک آفریقا ضروری هستند. آنها با سیستم ریشه ای عظیم خود به حفظ رطوبت خاک کمک می کنند، به بازیافت مواد مغذی و کاهش فرسایش خاک کمک می کنند.

در آب و هوای خشک، بائوباب ها نماد زندگی در منظره ای هستند که هیچ چیز دیگری در آن رشد نمی کند. گل های سفید بزرگ آن در شب باز می شوند و در عرض 24 ساعت می ریزند و در هر دو انتهای چرخه نمایش زیبایی ایجاد می کنند.

این درخت به عنوان ساکولنت آب فصل بارندگی را در تنه عظیم خود جذب و ذخیره می کند و در فصل خشک میوه های مغذی تولید می کند که تا 30 سانتی متر رشد می کنند. این میوه حاوی اسید تارتاریک و ویتامین C است که به عنوان یک ماده مغذی و منبع غذایی حیاتی برای بسیاری از گونه ها عمل می کند.

چگونه این درخت شگفت انگیز به آفریقا حیات می بخشد؟

میوه بائوباب

آنها همچنین منبع مهمی از آب و پناهگاه برای صدها حیوان از جمله پرندگان، مارمولک‌ها، میمون‌ها و حتی فیل‌ها هستند که وقتی آب در نزدیکی آن نیست، می‌توانند پوست را بخورند تا رطوبت را جذب کنند. خفاش ها گل های این درخت را گرده افشانی می کنند و از شهد آنها تغذیه می کنند.

بائوباب آفریقایی نه تنها به دلیل اندازه، طول عمر، میوه و پوست آن، بلکه به دلیل رشد مداوم چندین تنه در هم تنیده قابل توجه است. پوست در فضای بین این تنه ها به نام حفره کاذب، مشخصه درخت بائوباب، بازسازی می شود.

چگونه این درخت شگفت انگیز به آفریقا حیات می بخشد؟

در فرهنگ بشری

میوه بائوباب را می‌توان خورد و در آب خیس کرد تا یک نوشیدنی تازه تهیه کرد، در مربا نگهداری کرد یا برای تهیه ماده‌ای قهوه‌مانند، برشته و آسیاب کرد. پوست آن را می توان برای ساختن همه چیز از طناب، حصیر و سبد گرفته تا کاغذ و پارچه پردازش کرد. از برگ آن نیز استفاده می شود، می توان آن را جوشانده و خورد و یا از گرده آن چسب درست کرد.

جوامع محلی در سرتاسر حوضه رودخانه زامبزی، بائوباب را به دلیل شاخه های پراکنده آن، مانند ریشه، ارزش قائل هستند. افسانه های محلی می گویند که بائوباب ها بیش از حد مغرور بودند، بنابراین خدایان عصبانی شدند و آنها را از ریشه درآوردند و وارونه انداختند.

چگونه این درخت شگفت انگیز به آفریقا حیات می بخشد؟

مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

در طی قرن ها، مردم بومی یاد گرفته اند که با این درختان باشکوه هماهنگ زندگی کنند و از کاربردهای متعدد آنها بدون تهی شدن یا از بین بردن آنها استفاده کنند. با این حال، به دلیل تغییرات آب و هوایی، 9 درخت از 13 قدیمی ترین و بزرگ ترین درخت بائوباب آفریقا در دهه گذشته ناپدید شده اند. دانشمندان فرض می کنند که گرم شدن درختان را به طور کامل از بین می برد یا آنها را ضعیف تر و مستعد خشکسالی، بیماری، آتش سوزی یا ریشه کن می کند.

تنها با ادغام تحقیقات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که شامل جوامع محلی می شود، می توان آب و هوا و اکوسیستم آفریقا را در دراز مدت بازسازی کرد و اطمینان حاصل کرد که درخت بائوباب هزاران سال زنده است و رشد می کند.

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

پاربرگ سایت

تماس با ما