طرز تهیه شامی رودباری; یک غذای خوشمزه شمالی

در رفتن غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه است. شمال ایران متنوع ترین و فراوان ترین غذاها را دارد که بسیار خوشمزه، پرطرفدار و مقوی است. شامی رودباری یکی از غذاهای افراد خوش طعم است، این اشتباهی است که با کتل و شامی معمولی متفاوت است.

لطفا فراموش نکنید، پس از پخت، این غذا را در روغن زیتون در یک سس مخصوص آغشته کرده و همراه با ظرف آبدار سرو می شود. اگر علاقه مند به تهیه غذاهای محلی هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه شامی رودباری فوق العاده و جذاب را همراه با نکات، ترفندها و تکنیک های مربوط به پخت آن با شما کاربران عزیز به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه شامی رودباری

گوشت چرخ کرده: 400 گرم
پیاز بزرگ: 1 عدد
روغن زیتون: نصف لیوان
سبزیجات معطر خشک (شامل، جافری، کشنیز و ریحان): 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: همچنین لازم است
پودر گلپر: 1 قاشق چایخوری چای
ن: نصف لیوان

مواد لازم برای تهیه سس

گوجه فرنگی درشت: 5 عدد
رب توجام فرنجی: 1 کاشکش دیکوری
اب انار ترش: نصف لیوان
نمک و فلفل سیاه: همچنین لازم است

نکات مربوط به مواد اولیه

گوشت

1 امتیاز مربوط به گوشت

معمولاً وقتی صحبت از گوشت قرمز می شود، مضرات آن بیشتر است. اما همانطور که می دانید گوشت قرمز دارای پروتئین بالایی است و بهترین غذا برای تقویت عضلات و تقویت بدن است. همچنین دارای سطح قابل توجهی امگا 3 و منبع غنی از اسیدهای آمینه است و در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. از یک طرف به ساختار هموگلوبین خون کمک می کند و از طرف دیگر باعث تسریع رساندن اکسیژن به قلب و مغز می شود. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B است.

این گروه از ویتامین ها برای متابولیسم بهتر بدن ضروری هستند. همانطور که می بینید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. نکته مهم این است که باید به مقدار مناسب مصرف شود و مصرف 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر از گوشت چرخ کرده برای تهیه گوشت استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که گوشت گاو در حین پخت آبکی می شود. بنابراین، شما باید اندازه خود را بزرگتر کنید. توصیه می کنیم برای تهیه شامی رودباری از مخلوط گوشت چرخ کرده و بره استفاده کنید.

2 نکته مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در رژیم غذایی بسیاری از افراد جایگاه ویژه ای دارد. اما از آنجایی که قیمت روغن زیتون خالص بالاست معمولاً هنگام عرضه در بازار با روغن های معمولی مخلوط می شود. در نتیجه، کیفیت کاهش می یابد. بنابراین، کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می پرسند که چگونه روغن زیتون اصلی را تشخیص دهند. البته تشخیص روغن زیتون خالص به این سادگی نیست. اما کارشناسان سه روش زیر را برای تشخیص روغن زیتون ارائه کرده اند:

۱- بهتر است ابتدا روغن مرغ را انتخاب کنید تا اینکه آن را بجوشانید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که بستگی به نوع زیتون یا زمان برداشت آن دارد. پس اگر بوی فلز به مشام می رسد بدانید که روغن آن بد یا پوسیده است.

2- راه دوم برای تشخیص روغن زیتون، چشیدن آن است. اگر 1 قاشق روغن زیتون را در دهان خود قرار دهید، آن را در دهان بچرخانید و با یک دم هوا آن را باد کنید، پس از چند لحظه باید تلخی و تلخی شدیدی را در گلوی خود احساس کنید. به نهوی که گلوی شما بسوزد. در برخی موارد، افراد روغن بیش از حد سرفه می کنند. دقیقا بعد از 1 دقیقه تلخی و تلخی آن از بین می رود و خوشمزه می شود. در عین حال فرد پس از خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی کند. با خوردن روغن زیتون احساس شیرینی در ابتدای زبان و احساس تلخی و سوزش در انتهای زبان خواهید داشت.

3- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون رنگ اصلی آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد و سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست. چون می توانید به راحتی تقلب کنید.

3 نکته مربوط به پیاز

پیاز

اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام و یا در سالاد و دیپ مصرف کرد. این پیاز بهترین انتخاب برای غذاهای مکزیکی نیز می باشد. پیاز قرمز فیبر بیشتری نسبت به پیازهای سفید و زرد دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب نیز استفاده کرد. علاوه بر این، برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ نیز انتخاب خوبی است. پیاز قرمز طعم و مزه کافی به غذا نمی دهد. بنابراین از آنها برای پخت و پز استفاده نمی شود

طرز تهیه شامی رودباری

شامی رودباری

1) برای شروع، پیاز را پوست بگیرید و سپس رنده کنید. پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت کاملا با پیاز مخلوط شود.

۲) سبزیجات خشک معطر، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کرفس را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی بیشتر ورز دهید.

3) حالا به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بردارید و در کف دست بغلتانید و در ماهیتابه قرار دهید. شمع بعدی را به همین ترتیب درست کنید و داخل ماهیتابه قرار دهید تا نصف آن روی قلب شمع باشد. بهمی شکل دور تادور ماهی تابه بچینید ناظر نباش زیرا پس از پخت کاملا از یکدیگر جدا می شوند.

4) در مرحله آخر روغن زیتون و آب جوش را داخل ماهیتابه بریزید و روی درب ماهیتابه قرار دهید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید حدود یک ساعت بپزد تا آب و روغن زیتون جذب شود. بعد از این مدت، شمیس های پخته شده را از تابه خارج کنید.

طرز تهیه سس شامی

گوجه فرنگی ها را رنده یا مخلوط کنید و در ظرفی بریزید. سپس رب گوجه فرنگی، آب انار ترش، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد مخلوط شوند. سس را در همان ماهیتابه ای که عصر پختید بریزید و روی درب ماهیتابه قرار دهید و بگذارید سس بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس شامی ها را داخل سس بریزید و دوباره درب ماهیتابه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان دهید تا شمی ها با سس مزه دار شوند و سس به اندازه کافی غلیظ شود. در این مرحله شامی رودباری خوشمزه آماده سرو می شود.

نکات مهم

1ـ به جای اب انار می توانید از قاشق غذا رب انار استفاده کنید.
2ـ روغن زیتون را پاک نکنید. چون طعم این عصرونه مثل روغن زیتونه. اگر بوی روغن زیتون را دوست ندارید، می توانید بدون آن از روغن زیتون استفاده کنید.
3- سبزی واقعی برای تهیه این شام، سبزیجات معطر مانند چوچک، خالواش و ماهی غواصی است. از آنجایی که این سبزیجات در سایر نقاط کیشور موجود نیست، می توانید سبزیجات معطر موجود در دستور غذا را جایگزین کنید.

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

پاربرگ سایت

تماس با ما