شورای امنیت سازمان ملل در پنجمین تلاش خود به بن بست رسید، پس از رأی ممتنع آمریکا، قطعنامه آتش بس در غزه را تصویب کرد | اخبار جهان

دهلی نو: شورای امنیت سازمان ملل در یک چرخش دراماتیک وقایع، سرانجام قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن در پنجمین تلاش خود، خواستار توقف طولانی‌مدت بشردوستانه در جنگ جاری در غزه شد. این امر پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده تصمیم گرفت به دلیل نگرانی فزاینده بین المللی در مورد فاجعه در این منطقه، از حق وتو خود چشم پوشی کند. قطعنامه روز چهارشنبه همچنین خواستار آزادی گروگان‌هایی است که حماس در حمله 7 اکتبر به اسرائیل گرفته بود و از ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای انتقال کمک‌ها به غزه حمایت می‌کند.

جالب است که روسیه و بریتانیا در رای دادن به این قطعنامه به آمریکا پیوستند و با حمایت 12 عضو دیگر شورا از جمله فرانسه و چین و سایر اعضای دائمی، امکان تصویب آن را فراهم کردند. علیرغم اختیارات اجرایی و ماهیت الزام آور قانونی قطعنامه های شورای امنیت، این قطعنامه خاص تا حد زیادی نمادین است زیرا هیچ مجازاتی برای عدم رعایت آن در نظر نمی گیرد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، قطعنامه پیشنهادی مالت، تلاشی مذبوحانه برای وادار کردن شورای امنیت به اقدام در مورد وخامت اوضاع انسانی در غزه بود، جایی که سربازان اسرائیلی بیمارستانی را در پی بمباران مداوم تصرف کردند. 10000 ضرر

این قطعنامه 46 روز پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر صادر می شود که حدود 1200 کشته و نزدیک به 240 گروگان برجای گذاشت که بسیاری از آنها همچنان در اسارت هستند. اسرائیل یک روز پس از حمله بمباران بی امان را آغاز کرد و این هفته تهاجم زمینی را آغاز کرد.

لانا زکی نصیبه، نماینده دائم امارات متحده عربی ابراز نگرانی کرد که انفعال قبلی شورای امنیت در قبال غزه احساس بی‌تفاوتی و بی‌تفاوتی نسبت به قتل عام و رنج می‌دهد.

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده، علیرغم رد این قطعنامه، احساسات مشابهی را تکرار کرد و گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از مردم امیدشان را از دست داده‌اند که ما هرگز درباره این درگیری صحبت خواهیم کرد. اما ما این کار را انجام دادیم.”

این قطعنامه از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، به‌ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، به‌ویژه کودکان، پایبند باشند. همچنین از سازمان ملل و آژانس‌های امدادی می‌خواهد که مسیری امن برای «دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع» برای رساندن تجهیزات امدادی از جمله سوخت به مردم غزه ایجاد کنند.

این قطعنامه نه حماس را محکوم می کند و نه به حق دفاع از خود اسرائیل اشاره می کند، که ایالات متحده آن را دلیلی برای وتوی قطعنامه قبلی عنوان کرد. توماس-گرینفیلد گفت که تعدادی از اعضای شورا هنوز در محکوم کردن حمله تروریستی وحشیانه حماس علیه اسرائیل در 7 اکتبر هیچ مشکلی ندارند.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

پاربرگ سایت

تماس با ما