سکته مغزی در زنان شایع تر و جدی تر است

سالانه بیش از 6.6 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می دهند و محققان هشدار می دهند که بروز آن به ویژه در میان افراد جوان و میانسال و در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​رو به افزایش است. در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، محققان پیش‌بینی کردند که مرگ و میر ناشی از سکته مغزی تا سال 2050 با 50 درصد افزایش به 9.7 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان اکسیژن و مواد مغذی به مغز قطع شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که رگ های خونی ضعیف شده و در نهایت تحت فشار پاره شوند که به سکته هموراژیک معروف است. اغلب، لخته ها یا پلاک ها می توانند رگ های خونی مغز را مسدود کنند. این به عنوان سکته مغزی ایسکمیک شناخته می شود. هر دو نوع ضربه می تواند باعث آسیب دائمی یا مرگ شود.

هنگامی که افراد از سکته جان سالم به در می برند، اغلب دچار ناتوانی طولانی مدت، افزایش خطر افسردگی، مشکلات حافظه و غیره می شوند. نویسندگان این گزارش می گویند که تنها می توان بار بیماری را کاهش داد و نابرابری های جهانی را کاهش داد.

بسیاری از رایج ترین عوامل خطر سکته مغزی در جهان – فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن – نیز به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، خطر سکته مغزی می تواند بر اساس جمعیت متفاوت باشد، و برخی از عوامل خطر اضافی وجود دارد که ممکن است نیاز به نظارت داشته باشد، به ویژه در زنان.

در ایالات متحده سالانه 795000 نفر سکته مغزی می کنند و حدود 55000 زن بیشتر از مردان دچار سکته مغزی می شوند. همچنین احتمال مرگ در اثر سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است.

دکتر دانیل هرمان، متخصص قلب و عروق در سیستم سلامت Memorial Hermann در هیوستون، گفت: برخی از این خطر بالاتر را می توان به زنان نسبت داد که بیشتر عمر می کنند.

دکتر گفت: “سن یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی است.” هرمان دکتر. هرمان می گوید که با افزایش سن افراد فشار خون بالا، کلسترول بالا، تجمع پلاک، فرسایش شریان ها و کنترل ضعیف قند خون را تجربه می کنند که همه اینها منجر به سکته می شود.

برای زنان، دوره تغییرات بیولوژیکی که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی رخ می دهد نیز مهم است. بسیاری از زنان در این دوره انتقالی دچار مشکلات فشار خون می شوند. کارشناسان معتقدند این به این دلیل است که هورمون استروژن می تواند به شل شدن رگ های خونی و متعادل کردن سطح کلسترول کمک کند. هنگامی که بدن تولید استروژن را متوقف می کند، بروز سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی افزایش می یابد.

مطالعات این ارتباط را در زنانی که زودتر از حد معمول یائسگی را تجربه می کنند تأیید می کند. در مقایسه با زنانی که در سنین 50 تا 51 سالگی یائسگی داشتند، زنانی که یائسگی زودرس را قبل از 40 سالگی یا یائسگی زودرس را در سنین 40 تا 44 سالگی تجربه کردند، به ترتیب 98 و 49 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

با این حال، استروژن اضافی در قالب هورمون درمانی می تواند اثر معکوس داشته باشد. استاد اعصاب و جراحی مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد. ماریون باکوالتر گفت: «گزارش‌هایی وجود دارد که جایگزینی استروژن در دوران پیش از یائسگی و یائسگی ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد و پروژسترون ممکن است افزایش یابد.» تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای هورمون درمانی یائسگی تنها در سنین پایین‌تر یا نزدیک‌تر به یائسگی بیشتر از خطرات آن است، زمانی که سطح هورمون‌ها بیشتر با آنچه بدن تولید می‌کرد مطابقت دارد.

برخی شواهد نشان می دهد که زنانی که از انواع خاصی از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنند بیشتر در معرض سکته مغزی هستند، به خصوص اگر فشار خون بالا، سیگار کشیدن یا میگرن داشته باشند، که همه اینها می تواند خطر را افزایش دهد. چندین مطالعه نشان داده است که زنانی که درمان ناباروری دریافت می‌کنند و زنان تراجنسیتی که برای تأیید جنسیت خود استروژن مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری برای سکته هستند.

زنان در طول بارداری و بلافاصله پس از آن با عوامل خطر منحصر به فردی مواجه هستند. دکتر باکوالتر گفت که از آنجایی که حجم خون در دوران بارداری افزایش می یابد و حجم خون زن پس از زایمان به سرعت باز می گردد، خطر لخته شدن خون در او نیز افزایش می یابد. اگر یک زن در دوران بارداری بیش از حد وزن اضافه کند یا به پره اکلامپسی یا دیابت بارداری مبتلا شود، این می تواند خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را در سنین بالاتر افزایش دهد.

در ایالات متحده، زنان سیاهپوست بیشتر از زنان دیگر در معرض سکته مغزی هستند. همچنین احتمال سکته مغزی در سنین پایین تر و سکته مغزی شدیدتر در آنها بیشتر است. عوامل زیادی ممکن است در افزایش این خطر نقش داشته باشند، از جمله تبعیض نژادی در طول زندگی. دسترسی ضعیف تر به مراقبت های بهداشتی برای مدیریت شرایط زمینه ای؛ و بروز کلی بیشتر شرایط ژنتیکی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی، و همچنین کم خونی سلول داسی شکل.

بهترین راه برای کاهش خطر این است که با نظارت و درمان فشار خون بالا شروع کنید. دکتر می گوید: «اگر تمام فشار خون را درمان کنید، احتمالاً سکته های مغزی را به نصف کاهش می دهید. باکوالتر

برای تشخیص زودهنگام مشکلات مربوط به فشار خون، کلسترول بالا یا دیابت، از دهه 20 سالگی به طور منظم معاینات بهداشتی را انجام دهید.

سیگار را ترک کنید و حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید. کاهش میزان چربی اشباع، ترانس چربی و سدیم در رژیم غذایی شما برای کمک به حفظ فشار خون سالم. دکتر می گوید: «من معمولا رژیم مدیترانه ای یا رژیم غذایی DASH را توصیه می کنم. باکوالتر افزود: “قوی ترین شواهدی وجود دارد که آنها افراد را سالم نگه می دارند و نه تنها خطر سکته مغزی، بلکه خطر زوال عقل و خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند.”

از سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سکته آگاه باشید و از فرم ارزیابی انجمن سکته مغزی آمریکا برای بررسی خطر خود استفاده کنید. اگر در معرض خطر بالایی هستید، با پزشک خود در مورد جایگزین های قرص های ضد بارداری و نظارت دقیق تر بر فشار خون در مراحل خاصی از زندگی مانند بارداری و یائسگی صحبت کنید.

از دهه 60 زندگی خود، ممکن است ایده خوبی باشد که برای بررسی ایجاد پلاک در وریدهای ساق پای خود، آزمایش شاخص مچ پا-بازویی را بخواهید. و از حروف FAST برای یادآوری علائم هشدار دهنده سکته مغزی استفاده کنید: افتادگی صورت یا بی حسی. ضعف بازو؛ مشکل گفتار؛ و زمان تماس با 911 است. دریافت سریع کمک پزشکی می تواند جان شما را نجات دهد و از ناتوانی جدی جلوگیری کند.

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

پاربرگ سایت

تماس با ما