سودان: «پیش‌بینی وحشتناک» اکنون «واقعیت سخت» است زیرا قحطی بیش از 20 میلیون نفر را فرا گرفته است

از این تعداد، 6.3 میلیون نفر – 13 درصد از جمعیت سودان – در سطوح شدید گرسنگی – طبقه بندی شده به عنوان مرحله 4 طبقه بندی یکپارچه امنیت غذایی – تنها یک قدم با گرسنگی فاصله دارند، زیرا درگیری همچنان دسترسی به کمک های بشردوستانه و نیرو را مختل می کند. میلیون ها نفر از خانه هایشان می کند.

ادی رو، مدیر WFP سودان، با یادآوری بیش از 30 سال فعالیت خود در آژانس سازمان ملل، گفت: “محیط عملیاتی در سودان بدون شک سخت ترین محیطی است که من در زندگی حرفه ای خود تجربه کرده ام.”

از اواسط آوریل، درگیری به گسترش خود ادامه می دهد و پویایی آن به طور فزاینده ای پیچیده می شود. دسترسی به افرادی که به کمک های غذایی نجات دهنده نیاز دارند نیز دشوارتر و به طور فزاینده ای فوری است.”

موانع بوروکراتیک، غارت امکانات بشردوستانه و ناامنی مانع ارسال کمک می شود. حداقل 18 امدادگر کشته و بسیاری دیگر زخمی یا بازداشت شدند. این وضعیت با کمبود بودجه، کمبود سوخت و زیرساخت های ناکافی تشدید شده است.

جهش به جلو – تحویل کمک های غذایی اولیه به دارفور غربی

علیرغم چالش‌های بزرگ، برنامه جهانی غذا هفته گذشته پیشرفت بزرگی داشت و با موفقیت کمک‌های غذایی را به ایالت متاثر از درگیری دارفور غربی رساند.

آقای رو گفت که کاروانی متشکل از پنج کامیون حامل 125 تن کالای غذایی از شرق چاد به دارفور غربی سفر کردند، جایی که برنامه جهانی غذا کمک های غذایی یک ماهه را به حدود 15400 نفر رساند.

او گفت: «ما امیدواریم که این مسیر از چاد به یک کریدور عادی بشردوستانه برای رسیدن به این خانواده‌ها در دارفور غربی، به‌ویژه در ژنینا، پایتخت دارفور غربی، که زندگی‌ها در اثر خشونت از هم گسیخته شده است، تبدیل شود.

نقشه جابجایی سودان از 1 اوت 2023.  نقشه: OCHA، منابع داده: IOM، UNHCR

نقشه جابجایی سودان از 1 اوت 2023. نقشه: OCHA، منابع داده: IOM، UNHCR

آسیب پذیرترین ها به سختی زنده می مانند

آقای رو همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت در دارفور غربی و مرکزی “فاجعه بار” است.

«تیم های ما از شهرها و روستاهایی عبور کردند که پس از مهاجرت دسته جمعی مردم رها شده بودند. تأسیسات بهداشتی، بانک‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی ویران شده است.» وی افزود که بقیه بیشتر زنان و فرزندانشان هستند که به شدت آسیب‌پذیر بودند و به دلیل ترس زیاد فرار نکردند.

شوهرانشان کشته، زخمی یا مفقود شده بودند.

«این خانواده ها به سختی زنده می مانند. این مقام WFP گفت: “بیشتر آنها فقط یک بار در روز غذا می خورند، آنچه می خورند را با همسایگان خود به اشتراک می گذارند و فقط برای خرید غذا چیزهایی را که دارند می فروشند.”

امدادگران “هر کاری که ممکن است انجام می دهند”

از زمان شروع درگیری بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی انعطاف پذیر در ماه آوریل، برنامه جهانی غذا به 1.6 میلیون نفر در سراسر سودان، از جمله افرادی که در استان خارطوم گرفتار شده اند، کمک های غذایی و تغذیه اضطراری ارائه کرده است.

“موقعیت [in Khartoum] آقای روو گفت که ناپایدار است و ما اغلب مجبور می شویم از پنجره های کوتاه آرامش استفاده کنیم تا کامیون های خود را به این مناطق برسانیم و کمک های غذایی را با خیال راحت به دست افراد نیازمند برسانیم.

این مقام WFP تاکید کرد که سازمان ملل و کارکنان بشردوستانه “همه کاری را که ممکن است” برای ارائه حمایت در دارفور و سراسر سودان انجام می دهند و از همه طرف های درگیر خواست تا دسترسی به کمک های بشردوستانه را تسهیل کنند و از تحویل ایمن اطمینان حاصل کنند.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

پاربرگ سایت

تماس با ما