سازمان غذا و دارو در مورد گل های سمی داخل خانه هشدار می دهد

دکتر راضیه کشاورز در پخش زنده اینستاگرام درباره مسمومیت های ناشی از گیاهان آپارتمانی با بیان اینکه به دلیل زندگی شهری به سموم و داروها دسترسی آسان تر است، گفت: بر همین اساس مسمومیت های عمدی و سهوی نیز افزایش یافته است.

کشاورز بر اساس آمار و گزارش های موجود در سال های اخیر با بیان اینکه مسمومیت های تصادفی کمتر است، گفت: اگر این مسمومیت ها حدود 40 درصد از مسمومیت ها را در سال های قبل از 1401 پوشش می داد، در سال 1401 و در نیمه اول سال 1402 تعداد این موارد. مسمومیت ها در حال افزایش است. تقریبا 50 درصد مسمومیت ها تصادفی هستند.

وی افزود: با توجه به روند رو به افزایش مسمومیت های تصادفی، استفاده از داروها، شوینده های خانگی و… باید به صنایع شیمیایی توجه کرد تا بدانیم چگونه از این مسمومیت ها پیشگیری کنیم.

کشاورز ادامه داد: از طرفی ممکن است فرد مسموم یا همسرش با نحوه برخورد با این مسمومیت ها و اقدامات لازم آشنایی نداشته باشد، بهداشت و درمان در سراسر کشور فعال است و داروسازان و پزشکان پس از گذراندن دوره های آموزشی در این مراکز فعالیت می کنند. . ، و در زمینه مشاوره دارویی و استفاده منطقی از دارو به مردم توصیه می کنند. بنابراین افراد می توانند برای مشاوره در مورد داروها و نحوه مصرف دارو با مراکز DPIC تماس گرفته و از هرگونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی خودداری کنند و مشاوره لازم را دریافت کنند.

کشاورز یادآور شد: این مراکز علاوه بر مشاوره دارویی در زمینه مسمومیت ها از جمله دارو، الکل، دارو، سموم کشاورزی، شوینده های خانگی نیز فعالیت می کنند. مردم می توانند با شماره تلفن 3 سامانه 190 و سپس با شماره 2 در زمینه پیشگیری از مسمومیت مشاوره دریافت کنند. این مراکز 12 ساعت در روز از ساعت 8 صبح تا 20 شب فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: ساعات اولیه مسمومیت برای نجات جان انسان ها ساعات حیاتی محسوب می شود و آموزش و راهنمایی برای انجام اقدامات موثر بر این اساس حیاتی است. هنگام ملاقات با فرد مسموم، آرامش خود را حفظ کنید و با شماره 190 تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید.

کارشناس اداره تجویز و مصرف منطقی فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در هنگام مسمومیت نیازی به استفراغ و نوشیدن آب نیست، گفت: استفراغ ناشی از مسمومیت با مواد شوینده خانگی گاهی حال فرد مسموم را ایجاد می کند. بدتر یا بدتر به همین دلیل باید توصیه های لازم برای برخورد با آنها را دریافت کرده و اقدامات صحیح را انجام دهند. بسیاری از افراد پس از این مشاوره ها از خطر خارج شده اند و حتی نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند.

کشاورز سپس به خطر مسمومیت افراد در منزل اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد مسمومیت ها در منازل و حدود 10 درصد در کارگاه های صنعتی و کارخانه ها اتفاق می افتد. به همین دلیل دانستن توصیه های اولیه برای پیشگیری از مسمومیت ها برای نجات جان افراد ضروری است.

وی در ادامه تاکید کرد: مسمومیت با گیاهان یکی از شایع ترین انواع مسمومیت ها به ویژه در بین کودکان است که منجر به مرگ وی می شود.

وی یادآور شد: دیفین باخیا گیاهی است که از تمام قسمت های گیاه اعم از برگ، ساقه و ریشه آب می گیرد که حاوی ترکیب اگزالات کلسیم است که باعث سوزش پوست یا تورم در دهان، زبان و دهان می شود. گلو این تورم گاهی اوقات می تواند باعث بی زبانی و حتی خفگی شود. بنابراین باید به نکات اصلی در مورد آنها توجه کرد.

وی تاکید کرد: افرادی که به قصد تکثیر و به دست آوردن قلمه اقدام به این گیاه می کنند باید از دستکش نیز استفاده کنند زیرا تماس پوستی با شیره این گیاه می تواند باعث تحریکات پوستی و یا حساسیت های مختلف شود.

کشاورز در ادامه بیان کرد: گیاه کالادیوم نیز گیاهی سمی است و تمام قسمت های آن حاوی مواد سمی است که خوردن آن باعث علائم گوارشی، سوزش و تورم زبان و لب ها می شود.

وی با بیان اینکه گیاه آزالیا از جمله گیاهانی است که باعث مسمومیت می شود، گفت: خوردن آن باعث بروز علائم گوارشی، تهوع و استفراغ و همچنین کاهش ضربان قلب و فشار خون در اثر مسمومیت می شود.

کشاورز در ادامه با اشاره به اینکه خرزهره یکی از گیاهانی است که در تمام قسمت های گیاه مانند ریشه، ساقه، برگ و گل دارای گلیکوزید است که بسیار سمی بوده و باعث مسمومیت شدید می شود، خاطرنشان کرد: این مسمومیت قلب را درگیر می کند. و می تواند باعث ایست قلبی شود. استنشاق دود خرزهره هنگام سوختن نیز باعث مسمومیت قلبی می شود.

کارشناس اداره مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های تجویزی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بنابراین افراد زمانی که می خواهند گیاهی تهیه کنند باید اطلاعات لازم را در مورد آن گیاه و نام صحیح آن بدانند. خطر مسمومیت با برخی از این گیاهان به ویژه دیفن باخیا و خرزهره در صورت عدم درمان به موقع می تواند کشنده باشد.

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

پاربرگ سایت

تماس با ما