جذابیت پاییزی بورس اوراق بهادار آینده

بورس تهران روز پاییزی متعادلی داشت. شاخص کل بورس در روز شنبه رشد مطلوبی را نشان داد و تا حدودی آغاز هفته با طوفانی آغاز شد. از این رو برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بورس می تواند با تکیه بر چند متغیر مهم سرمایه گذاران را برای ورود به این بازار ترغیب کند. از هفته دوم اکتبر و با اوج گیری تنش های جنگی در خاورمیانه، بازار سهام به طور معمول هر هفته شروعی ناامیدکننده و سرد داشته است.

اما دیروز نماگر اصلی بورس 1.46 درصد افزایش یافت و پس از 45 روز معاملاتی (از 25 شهریورماه) دوباره این اتفاق رخ داد که چنین جهشی در دماسنج اصلی بورس به فراموشی سپرده شد. بنابراین شاید بتوان چراغ سبز بازار را روشن کرد و به تداوم آن امیدوار بود.

بررسی ها نشان می دهد تغییرات یاد شده در شرایطی ثبت شده که دهه اول آبان دهه ناامیدکننده ای برای بازار مورد نظر بوده است. اما برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نسبت به ادامه این روند تردید دارند.

با کمی بررسی آمار ورودی و خروجی پول در نیمه دوم سال مشخص شد زمانی که بازارهای ارز، طلا و سکه با افت به فعالیت خود پایان دهند، معمولاً بورس با خروج پول مواجه می شود. پول روز گذشته همین اتفاق افتاد.

سه بازار ذکر شده در حال نزول بودند، اما تالار شیشه ای گرمای معاملات را برای سهامداران خسته در یک روز سرد پاییزی به ارمغان آورد و پس از یک هفته مبارزه با جریان نقدینگی، سرانجام توانستند شاهد جریان نقدینگی باشند. نگاهی به روند معاملات روز شنبه بازار سهام نشان می دهد که جریان پول واقعی معکوس شده و جایگزین جریان پول در بورس تهران شده است.

البته این یک سناریوی خوش بینانه است و نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد روند آینده این بازار داشت. به این ترتیب روز شنبه ۱۶۳ میلیارد تومان به سمت بورس تهران حرکت کرد که نشان می دهد بازار مورد بحث از روند منفی هفته گذشته و ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) فاصله گرفته است. 3562 میلیارد به این منطقه رسید.

اما بحث «دنیای اقتصاد» با کارشناسان بازار سرمایه نشان می دهد که از آنجایی که محرک قوی در این بازار وجود ندارد، نمی توان انتظار روند صعودی سریع و مستمر داشت. شاید کاهش بازارهای رقیب در نمایش قوی بورس یکی از عوامل مهم ورود پول به این بازار تلقی شود، اما با توجه به اینکه شاخص کل همچنان زیر کانال دو میلیون واحدی قرار دارد، سرمایه گذاران مجبور شدند پول خود را وارد این بازار کنند. بازارهای رقابتی به خصوص در ماه گذشته وضعیت بهتری داشته اند. با این حال، با حذف نام ایران از جنگ خاورمیانه، بازارها جنبه دیگری از خود را نشان می دهند.

نقش منفی نظارت بر بازار حفاظتی

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، اگرچه شتاب روند تورمی در بازارهای موازی منجر به افزایش انتظارات تورمی و رشد همه بازارهای دارایی می شود، اما با توجه به اینکه بازار سهام در سال گذشته نتوانست در مسیر انتظارات تورمی حرکت کند، منجر به افزایش انتظارات تورمی می شود. بنابراین بعید است که متغیر «افزایشی» «قیمت ها در بازارهای رقابتی» بازار سهام را تکان دهد و آن را به سمت بالا حرکت دهد. عامل تعیین کننده و کلیدی دیگر به ویژه در بازارهای رقابتی این است که این بازارها ریسک کمتری دارند.

تجربه نیز نشان می دهد که سیاستمدار نقش کمتری در سازوکار و فعالیت رقبا در بورس دارد. بنابراین لزومی ندارد که همزمان با جهش صعودی، حجم زیادی از تقاضای خرید به بازار سهام ارسال شود.

همانطور که از رفتار معامله گران پیداست، سرمایه گذاران خرد و واقعی هنوز آمادگی ورود به بورس را ندارند و از آنجایی که شباهت هایی بین اتفاقات این روزها و روزهای جنگ اوکراین و روسیه وجود دارد، ترجیح می دهند شروع کنند. از نو. مدل سهام گذشته اما با ادامه روزهای سبز، بازار سهام جذابیت از دست رفته خود را بازیابد.

حمید میرمئینی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص با بیان اینکه رشد مستمر قیمت ها در بورس به چند متغیر بستگی دارد، اظهار کرد: بی ثباتی در شرایط اقتصادی کشور در کنار اتفاقات غیرمنتظره سیاسی باعث افت شاخص های بورس شد. . به طور مداوم برای حفظ کانال کاهش می یابد. 2 میلیون واحد برای مبارزه.

از سوی دیگر با توجه به سابقه منفی قبلی بازار در بحث پرونده های حمایتی و فشار بر سهامداران عمده، به نظر نمی رسد این موضوع بتواند بازار را از بحران کنونی نجات دهد. علاوه بر این، مدیریت و کنترل شاخص در گذشته نتوانسته است بازار را به چرخه متعادل بازگرداند.

حاکمیت بازار آزاد بر این اساس است که بازار پس از رونق و رکود بدون نقش سیاستمداران به تعادل می رسد و دستکاری نمی شود.

به همین دلیل، کشف قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا واقعی‌تر و ملموس‌تر است. بنابراین، هر چه سیاستمدار از بازار فاصله بیشتری داشته باشد، تعادل کوتاه‌تری حاصل می‌شود. اما با توجه به عقب نشینی بازار سرمایه از کانال 2 میلیون واحدی و فاصله 21.14 درصدی این معیار آماری از قله اردیبهشت می توان سطوح بالاتری را لمس کرد.

طبق آمار، بازار در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر زمانی که دلار در کانال منطقه 49 هزار قرار داشت، شاخص کل بالای 2 میلیون واحد بود، اکنون زیر این سطح است. این شرایط می تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند. به گفته این کارشناس، برای انتقال پول به بورس باید مشکل نقدینگی نیز حل شود.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

پاربرگ سایت

تماس با ما