ایران خواستار پایان دادن به محدودیت های حقوقی جدید پس از مرگ این دختر نوجوان شده است

آنها با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که از مرگ آرمیتا گراوند، نوجوانی که در اوایل ماه جاری در متروی تهران پایتخت ایران در جریان مشاجره بر سر پوشیدن روسری یا حجاب سقوط کرد، شوکه شده اند.

بر اساس گزارش های بین المللی به نقل از رسانه های دولتی، خانم گراوند روز شنبه درگذشت. کارشناسان خواستار تحقیقات مستقل، سریع و بی‌طرفانه در مورد مرگ او شده‌اند و خاطرنشان کردند که دولت ادعا می‌کند که وی در اثر سقوط دچار آسیب مغزی شده است.

آنها گفتند: “زنان و دختران نباید به دلیل پوشیدن یا نپوشیدن لباس خاصی مجازات شوند و مطمئناً در معرض خطر از دست دادن جان خود قرار نگیرند.”

موازی با مهسا امینی

بیانیه آنها مجدداً نگرانی هایی را که قبلاً به مقامات تهران در مورد اعمال قانون پوشش برای زنان و دختران و استفاده از زور بیش از حد و غیرقانونی علیه کسانی که این قانون را رعایت نمی کنند ابراز کرده است.

این امر به دنبال استقرار مجدد به اصطلاح “پلیس اخلاق” ایران از اواخر ژوئیه و پس از معرفی قانون عفاف و حجاب است که تعدادی از کارشناسان سازمان ملل نگرانند که با اصول برابری جنسیتی و دیگر آزادی های اساسی ناسازگار است.

کارشناسان می‌افزایند: «ما از شباهت‌های بین شرایط مرگ جینا مهسا امی و مرگ‌های اخیر متحیر هستیم.

خانم امینی، 22 ساله، در سپتامبر 2022 در تهران به اتهام نقض قوانین سختگیرانه حجاب دستگیر شد و بعداً در حین بازداشت درگذشت.

عدم بررسی

کارشناسان همچنین از این که مقامات تحقیقات مستقلی در مورد مرگ زنان و دختران در جریان اعتراضات سراسری به مرگ او انجام ندادند، ابراز نگرانی و ناامیدی عمیق کردند.

آنها گفتند: “ما از اقدامات تلافی جویانه علیه زنان دیگر، از جمله افراد مشهور، به دلیل امتناع از رعایت کد لباس اجباری آگاه هستیم.”

«حتی قبل از تصویب این قانون، گزارش هایی مبنی بر تحت تعقیب قرار گرفتن زنان به دلیل نقض قوانین پوشش وجود داشت. برخی شغل خود را از دست داده یا به زندان محکوم شده اند و برخی نیز دست به کار اجباری زده اند».

کدهای لباس را حذف کنید

کارشناسان از مقامات ایران خواستند قانون اساسی را اصلاح کنند. لغو قوانین تبعیض جنسیتی موجود، از جمله قوانین تحمیل کدهای لباس اجباری، و لغو کلیه قوانین و رویه هایی که شامل کنترل یا نظارت مقامات دولتی بر لباس یا رفتار زنان در مکان های عمومی یا خصوصی است.

آنها گفتند: «ما از سیاست‌ها و رویه‌های جاری در ایران که مصونیت کامل برای اعمال آزار و اذیت جنسیتی علیه زنان و دختران است، نگران و نگران هستیم و از دولت می‌خواهیم که به آنها پایان دهد».

درباره کارشناسان سازمان ملل

کارشناسانی که این بیانیه را صادر کردند، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران هستند. موریس تیدبال-بینز، گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی، اجمالی یا خودسرانه؛ ریم آلسالم، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و دختران و اعضای گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران.

آنها مأموریت خود را از شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت می کنند و کارمند سازمان ملل نیستند و برای کاری که انجام می دهند حقوق دریافت نمی کنند.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

پاربرگ سایت

تماس با ما