استعفاها رویل Documenta جهان هنر را مانند جنگ در غزه قطبی می کند

Documenta، نمایشگاه هنر معاصر آلمان که به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های جهان شناخته می‌شود، این هفته پس از استعفای کل تیمی که وظیفه یافتن مدیر هنری بعدی را داشت، در پی یک سری اختلافات با مدیران بر سر جنگ اسرائیل و حماس، در بحران فرو رفت.

یکی از سخنگویان Documenta در ایمیلی گفت که انحلال کمیته به این معنی است که تاریخ شروع نسخه بعدی Documenta به سال 2027 باز می گردد، زمانی که قرار است در کاسل آلمان افتتاح شود.

چهار عضو آخر کمیته جستجو روز پنجشنبه، چند روز پس از استعفای دو نفر دیگر، به دلایلی مربوط به جنگ جاری در اسرائیل و غزه و بحث پیرامون آن در آلمان استعفا دادند.

چهار نفری که پنجشنبه شب استعفا دادند – مدیران و متصدیان موزه، سیمون جامی، گونگ یان، کاترین رومبرگ و ماریا اینس رودریگز – در نامه‌ای سرگشاده گفتند که تا حدودی به دلیل جو سیاسی پیرامون جنگ در آلمان، کناره‌گیری می‌کنند. منظور اسرائیل و غزه این بود که نمایش هنری که امکان «دیدگاه‌ها، ادراکات و گفتمان‌های متنوع» را فراهم کند، اکنون غیرممکن به نظر می‌رسد.

Documenta که تنها با دوسالانه ونیز از نظر اعتبار جهانی هنر و مشارکت عمومی رقیب است، در یک انتشار خبری اذعان کرد که کار کمیته جستجو “به دلیل حملات تروریستی حماس در 7 اکتبر 2023 و افزایش یهودی ستیزی پیچیده شده است.” بحث های قطبی در آلمان و اطراف آن. بر اساس انتشار خبری، هیئت مدیره و کارکنان Documenta اکنون به دنبال تعیین چگونگی روند انتخاب خواهند بود.

بحران در 10 نوامبر زمانی آغاز شد که براچا لیختنبرگ اتینگر اسرائیلی پس از رد درخواست مدیران برای توقف جستجوی کمیته با توجه به مرگ‌های اخیر در اسرائیل و غزه، استعفا داد.

در 12 نوامبر، رانجیت هوسکوته، منتقد هنری و شاعر هندی، پس از اینکه مدیران از او خواستند از طوماری که برای رویدادی در سال 2019 درباره روابط بین ناسیونالیسم هندو و ناسیونالیسم هندو در هند امضا کرده بود، دوری کند، از کمیته Documenta استعفا داد. صهیونیسم که اسرائیل را یک کشور آپارتاید معرفی می کند.

قیام در Documenta تنها نمونه ای از این است که چگونه دنیای هنر اروپا به دلیل بحث بر سر اسرائیل و غزه درهم شکسته شده است، زیرا برخی از موسسات نمایش های هنرمندان منتقد اسرائیل را لغو کرده اند.

موزه Folkwang در اسن، آلمان، روز دوشنبه، چند روز قبل از افتتاح نمایشگاهی که استودیوی او روی آن کار می‌کند، همکاری با نایس دوپلان، متصدی هائیتی مقیم ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد. موزه در ایمیلی به دوپلان گفت که این هنرمند پست های غیرقابل قبولی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است که اقدامات اسرائیل در غزه را نسل کشی توصیف می کند. (موزه در یک بیانیه ایمیلی در عوض اعلام کرد که پست‌های اینستاگرام دوپلان در حمایت از جنبش بایکوت، سلب سرمایه و تحریم علیه اسرائیل، BDS، باعث این تصمیم شده است.)

روز بعد، روزنامه هنر گزارش داد که گالری Lisson در لندن، نمایش هنرمند مشهور چینی Ai Weiwei را که قرار بود در 15 نوامبر افتتاح شود، پس از اینکه او در صفحه X در مورد چگونگی “جامعه یهودی” نوشت، لغو کرد. از علاقه زیاد تاثیر در ایالات متحده آی در پستی در 24 اکتبر افزود: “احساس گناه مرتبط با آزار و اذیت یهودیان گاهی اوقات به جای جهان عرب منتقل می شود.”

آی در ایمیلی گفت که متوجه نشده است که سه نمایش دیگر – یکی در لیسون نیویورک در سال 2024 و همچنین نمایش‌هایی در گالری مکس هتزلر در پاریس و برلین – لغو شده‌اند. تصمیمات آی در مورد این حرکت لیسون گفت: «آنچه مرا گیج می‌کند گالری است که بیان و قضاوت اخلاقی من را خفه می‌کند. (سخنگوی Lisson در ایمیلی گفت که نمایش او با توافق با هنرمند به تعویق افتاده است.)

برای هنرمندان و کیوریتورهای درگیر، لغو یک نگرانی فزاینده است، اما برای برخی از سیاستمداران در آلمان، این یک واکنش افراطی است. کلودیا راث، وزیر فرهنگ آلمان، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی Die Zeit گفت این ایده که اکنون موسسات باید از گوگل بپرسند که آیا از هنرمندانی که اسرائیل را تحریم می کنند حمایت کند یا خیر، “بیهوده مطلق” است.

او گفت که حفاظت از آزادی هنری یکی از مهمترین کارهای اوست، اگرچه این آزادی اگر به سخنان نفرت انگیز تبدیل شود، محدودیت هایی دارد، به ویژه در زمانی که یهودی ستیزی در آلمان در حال افزایش است.

Documenta اولین بار در سال 1955 در آلمان غربی به عنوان اولین نمایشگاه بزرگ هنر آوانگارد اروپایی به نمایش درآمد. این یک پاسخ مستقیم به نمایشگاه هنر منحط در سال 1937 در مونیخ بود، نمایشگاهی انکارگرایانه از هنر مدرن که توسط نازی ها به نمایش گذاشته شد. از آن زمان، هر نسخه در حال حاضر دو بار در دهه، از ژوئن تا سپتامبر برگزار می شود و به عنوان “” شناخته می شود. موزه 100 روز” – سعی کرد تمام هنرهای جهان را به آلمان بیاورد.

اما از نسخه بسیار قطبی 2022 که جاه طلبی های جهانی Documenta را در تضاد مستقیم با “فرهنگ حافظه” آلمان یا تلاش های نهادی برای رویارویی با گذشته نازی این کشور قرار داد، برای حرکت به جلو تلاش کرده است. با نمایش برجسته یک نقاشی دیواری agitprop از اندونزی با کاریکاتورهای ضدیهودی افتتاح شد. اگرچه دیوار تخریب شد، اما بحث یک ماهه را در دنیای هنر آلمان در مورد یهودی ستیزی، فعالیت فلسطینی ها و پیوندهای آلمان با کشورهای استعماری سابق برانگیخت. مدیر عامل این برنامه در تابستان آن سال استعفا داد. مدیریت هنری آن برای شهادت در مجلس فراخوانده شد و مقامات تهدید به برداشتن بودجه کردند.

Hoskote می گوید که Documenta یکی از بزرگترین رویدادهای دنیای هنر است، تا حدی به این دلیل که همیشه انجمنی برای ایده های جدید بوده است. او نگران بود که ایده اصلی اکنون در خطر است. او می‌گوید، حداقل در آلمان، مؤسسات هنری تمرکز خود را بر «تخیل و خلاقیت» از دست می‌دهند و در عوض بر یک چیز در یک زمان تمرکز می‌کنند.

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما