توکیو – جای نگرانی نیست: یک مجسمه کدو تنبل غول پیکر توسط هنرمند Yayoi Kusama دوباره در جزیره ژاپنی نصب شده است، جایی که سال گذشته توسط طوفان درهم شکست.
از نظر فنی، این نمونه خاص از پلاستیک تقویتشده نقطهای، کپی پلاستیکی است که بهطور جبرانناپذیر آسیب دیده است. اما مهم نیست. مردم خوشحال هستند و آثار هنری پسند اینستاگرام درست به موقع بازگشایی ژاپن به روی گردشگران خارجی پس از وقفه ناشی از ویروس کرونا بازگشته است.
توشیو هاماگوچی، 74 ساله، که در جزیره زندگی می کند، روز شنبه تلفنی گفت: “کدو تنبل یک ویژگی خاص هنر مدرن است، مدت زیادی است که گم شده است و در نهایت بازگشته است.” «مردم محلی از بازگشت آن خوشحال هستند. ما آرزوی این را داشتیم.»
قطعه اصلی در سال 1994 در ناوشیما، جزیره ای در غرب ژاپن نصب شد که از آن زمان به یک پناهگاه بعید برای هنر و معماری بین المللی تبدیل شده است.
مجسمه زرد و سیاه اثر خانم. کوساما، یکی از محبوبترین هنرمندان جهان، پسر عموی کدو تنبل «رقصنده» خود است که سال گذشته در نمایشگاه مجسمهسازی در باغ گیاهشناسی نیویورک به نمایش درآمد. همچنین یک کدو تنبل قرمز غول پیکر کوساما در ناوشیما وجود دارد.
کدو تنبل زرد و سیاه، حدود شش و نیم فوت قد و کمی بیش از هشت فوت عرض، در نقطه معمول خود در یک اسکله در آگوست گذشته بود که توسط طوفانی که بادهایی به ارتفاع 78 را در برگرفت به دریا پرتاب شد. مایل بر ساعت. اعضای کارکنان Benesse Art Site، خانه دائمی این اثر هنری، نتوانستند به موقع آن را نجات دهند.
کدو تنبل بعداً در حالت آسیب دیده بازیابی شد و به بیرون کشیده شد، شاید به اندازه دنیای هنر یک توده کمپوست.
شیگنوری فوجی، یکی از مقامات انجمن گردشگری ناوشیما، میگوید: «این ناگهان ناپدید شد و چیزی شبیه به یک حفره بزرگ در زندگی ما در جزیره بود.
بازگشت این مجسمه در این هفته خبر ملی شد. کدو تنبل جدید کمی محکمتر است و چسبندگی ویژهای در ساقهاش دارد – این ویژگی به آن اجازه میدهد تا در صورت تهدید طوفان دیگری به راحتی به محل امنی کشیده شود.
وقتی کدو تنبل اصلی تقریباً سه دهه پیش روی ناوشیما نصب شد، ساکنان به شکل و رنگهای روشن آن شک داشتند. هاماگوچی، ساکن محلی.
در آن زمان اقتصاد جزیره بیشتر صنعتی بود. این مکان هنوز به عنوان خانه ای برای آثار هنری مانند کلود مونه و جیمز تورل یا سازه های معمار برنده جایزه پریتزکر تادائو آندو شهرت نداشت.
یوشیو نیشیگوچی، 72 ساله، صاحب مسافرخانه در ناوشیما و یک کشاورز سابق جلبک دریایی، گفت: “همسر مرحومم پرسید: “این چه جهنمی است؟” همه ما از دیدن کدو حلوایی در ابتدا شگفت زده شدیم.
این مجسمه اکنون به عنوان یک “گنجینه” دیده می شود. هاماگوچی گفت – تا جایی که پس از آسیب رسیدن به آن در سال گذشته، برخی از ساکنان شکایت کردند که هواشناسان باید با نزدیک شدن طوفان سرنوشت ساز، هشدارهای جزر و مد و باد را برای منطقه صادر می کردند.
او افزود: «این بار فکر میکنم باید بیشتر حواسمان باشد. “حتی در شب.”
هیساکو اوئنو از توکیو گزارش شد و مایک آیوز از سئول