بسیاری از مدیران خودروهای غربی برای جلوگیری از عقب ماندن بیشتر از تسلا و شرکتهای خودروسازی چینی، تامینکنندگان سنتی را دور میزنند و میلیاردها دلار برای معامله با شرکتهای استخراج لیتیوم متعهد میشوند.
آنها با کلاههای سخت و چکمههای فولادی حاضر میشوند تا معادن را در مکانهایی مانند شیلی، آرژانتین، کبک و نوادا کشف کنند تا از ذخایر فلزی مطمئن شوند که میتواند شرکتهایشان را در حین حرکت از بنزین به باتریها ساخته یا خراب کند.
بدون لیتیوم، خودروسازان آمریکایی و اروپایی قادر به ساخت باتری برای وانت های برقی، خودروهای کاربردی اسپرت و سدان های مورد نیاز آنها برای رقابت باقی نخواهند بود. و خطوط مونتاژی که آنها در مکان هایی مانند میشیگان، تنسی و ساکسونی آلمان در حال افزایش هستند، تا حدی متوقف خواهند شد.
با افزایش فروش خودروهای برقی، شرکتهای معدنی تاسیس شده لیتیوم کافی برای تامین صنعت ندارند. جنرال موتورز قصد دارد تا سال 2035 تمام فروش خودروهایش برقی شود. بر اساس Kelley Blue Book، در سه ماهه اول سال 2023، فروش خودروهای باطری، پیکاپ و خودروهای اسپرت در ایالات متحده نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش یافت.
بنابراین شرکتهای خودروسازی در تلاش هستند تا دسترسی انحصاری به معادن کوچکتر را قبل از ورود دیگران به آن قفل کنند. اما این استراتژی آنها را در معرض تجارت پرمخاطره و پررونق استخراج معادن قرار می دهد، گاهی اوقات در کشورهای بی ثبات سیاسی با حفاظت از محیط زیست ضعیف. اگر آنها به اشتباه شرط بندی کنند، خودروسازان ممکن است در نهایت برای لیتیوم بسیار بیشتر از آنچه ممکن است در چند سال بفروشند، بپردازند.
مدیران خودرو گفتند که چاره ای ندارند زیرا منابع قابل اعتماد کافی از لیتیوم و سایر مواد باتری مانند نیکل و کبالت برای میلیون ها وسیله نقلیه الکتریکی مورد نیاز جهان وجود ندارد.
در گذشته، خودروسازان به تامینکنندگان باتری اجازه میدادند لیتیوم و سایر مواد خام را خودشان خریداری کنند. اما کمبود لیتیوم، خودروسازان را که جیبهای عمیقتری دارند، مجبور کرده است که مستقیماً فلز ضروری را خریداری کنند و آن را به کارخانههای باتری ارسال کنند که برخی متعلق به تامینکنندگان و برخی دیگر به طور جزئی یا کامل در اختیار خودروسازان هستند. باتری ها برای انتقال انرژی به یون های لیتیوم سبک وزن متکی هستند.
شم کنجور، که بر برنامه جنرال موتورز برای ایمن سازی مواد باتری نظارت می کند، گفت: «ما به سرعت متوجه شدیم که زنجیره ارزش ثابتی وجود ندارد که از جاه طلبی های ما برای 10 سال آینده پشتیبانی کند.
این خودروساز سال گذشته قراردادی را با Livent، یک شرکت لیتیوم در فیلادلفیا، برای مواد معدنی آمریکای جنوبی منعقد کرد. و در ژانویه، جنرال موتورز موافقت کرد که 650 میلیون دلار در لیتیوم آمریکا، یک شرکت مستقر در ونکوور، بریتیش کلمبیا، برای توسعه معدن Thacker Pass در نوادا سرمایه گذاری کند. او گفت که این شرکت 50 مناقصهدهنده، از جمله سازندگان باتری و قطعات، را برای این سهم شکست داد. مدیران کنجور و لیتیوم آمریکا.
فورد موتور قراردادهای لیتیوم با SQM، تامین کننده شیلیایی، بسته است. Albemarle، مستقر در شارلوت، NC. و نمااسکا لیتیوم کبک.
لیزا دریک، معاون صنعتیسازی خودروهای الکتریکی در فورد، در ماه می به سرمایهگذاران گفت: «اینها برخی از بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم در جهان با بهترین کیفیت هستند.
معاملاتی که خودروسازان با شرکتهای معدنی و پردازشگرهای مواد خام منعقد میکنند به ابتدای صنعت بازمیگردد، زمانی که فورد مزارع لاستیک را در برزیل برای تامین مواد برای تایرها راهاندازی کرد.
به نظر می رسد تقریباً 100 سال بعد، با این انقلاب جدید، ما به آن مرحله بازگشته ایم. کنجور گفت.
به گفته بنچمارک مینرال اینتلیجنس، یک شرکت مشاوره، ایجاد یک زنجیره تامین برای لیتیوم گران خواهد بود: 51 میلیارد دلار. برای بهره مندی از یارانه های ایالات متحده، مواد خام باتری باید در آمریکای شمالی یا توسط متحدان تجاری استخراج و پردازش شوند.
برخی از مدیران گفتند، اما رقابت شدید برای این فلز به افزایش قیمت لیتیوم به سطوح ناپایدار کمک کرده است.
RJ Scaringe، مدیر اجرایی Rivian، یک شرکت خودروهای الکتریکی در ایروین، کالیفرنیا، گفت: «از ابتدای سال 22 قیمت لیتیوم به سرعت بالا رفته و هیاهوی زیادی در سیستم ایجاد شده است، معاملات بسیار بدی وجود دارد که میتوان انجام داد.»
ده ها شرکت در حال توسعه معادن هستند و ممکن است در نهایت لیتیوم بیش از اندازه کافی برای رفع نیازهای همه وجود داشته باشد. تولید جهانی ممکن است زودتر از حد انتظار افزایش یابد و منجر به سقوط قیمت لیتیوم شود، اتفاقی که در گذشته اخیر رخ داده است. این امر باعث می شود خودروسازان برای این فلز بسیار بیشتر از ارزش آن بپردازند.
مدیران خودرو هیچ شانسی نمیکنند، زیرا میترسند که اگر حتی چند سال بدون لیتیوم کافی بمانند، شرکتهایشان هرگز به عقب نخواهند رسید.
ترس آنها شایستگی دارد. در جاهایی که فروش خودروهای برقی سریعترین رشد را داشته است، خودروسازان معتبر جایگاه زیادی را از دست دادهاند. در چین که تقریباً یک سوم خودروهای جدید برقی هستند، فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد سهم بازار خود را به تولیدکنندگان داخلی مانند BYD که باتریهای خود را تولید میکند، از دست دادهاند. و تسلا، که زنجیره تامین لیتیوم و سایر مواد خام را در طول سال ها ایجاد کرده است، به طور پیوسته سهم بازار را در چین، اروپا و ایالات متحده به دست آورده است. این شرکت در حال حاضر پس از تویوتا دومین فروشنده بزرگ خودروهای جدید در کالیفرنیا است.
شرکتهای چینی معمولاً نسبت به شرکتهای خودروسازی آمریکایی و اروپایی برتری دارند، زیرا آنها متعلق به دولت یا تحت حمایت دولتی هستند، و در نتیجه، میتوانند خطرات بیشتری را در استخراج معادن متحمل شوند، که اغلب با مخالفتهای محلی، ملی شدن توسط دولتهای پوپولیست یا مشکلات فنی مواجه میشود.
در ماه ژوئن، سازنده باتری چینی CATL توافقنامه ای را با بولیوی برای سرمایه گذاری 1.4 میلیارد دلاری در دو پروژه لیتیوم تکمیل کرد. تعداد کمی از شرکتهای غربی به این کشور که به دلیل بیثباتی سیاسی شهرت دارد، علاقهمند نشان دادهاند.
به جز چند استثنا، خودروسازان غربی از خرید سهام معادن لیتیوم اجتناب کرده اند. در عوض، آنها در حال مذاکره بر سر توافقاتی هستند که در آن وعده خرید مقدار مشخصی لیتیوم در محدوده قیمتی را می دهند.
اغلب این معاملات به خودروسازان دسترسی ترجیحی می دهد و رقبا را از بین می برد. تسلا با Piedmont Lithium که در نزدیکی شارلوت قرار دارد، قراردادی دارد که بخش بزرگی از خروجی معدنی در کبک را برای خودروساز تضمین میکند.
لیتیوم فراوان است اما استخراج آن همیشه آسان نیست.
بسیاری از کشورهایی که دارای ذخایر بزرگ هستند، مانند بولیوی، شیلی و آرژانتین، منابع طبیعی را ملی کرده اند یا کنترل های شدید مبادلات ارزی دارند که می تواند توانایی سرمایه گذاران خارجی را برای برداشت پول از کشور محدود کند. حتی در کانادا و ایالات متحده، ایجاد معادن ممکن است سال ها طول بکشد.
اریک نوریس، رئیس واحد تجارت جهانی لیتیوم در Albemarle، معدنچی پیشرو لیتیوم آمریکایی، گفت: «دریافت و برق رسانی کامل لیتیوم در اینجا در ایالات متحده دشوار خواهد بود.
در نتیجه، مدیران و مشاوران خودرو به معادن در سرتاسر جهان که اکثر آنها شروع به تولید نکردهاند، هجوم آوردهاند.
آماندا هال، مدیر اجرایی سامیت نانوتک، یک استارتآپ کانادایی که بر روی فناوری برای تسریع استخراج لیتیوم از آبهای زیرزمینی شور کار میکند، گفت: کمی ناامیدی وجود دارد. او گفت که مدیران خودرو “سعی می کنند از مشکل پیشی بگیرند.”
با این حال، شرکتهای خودروسازی با عجله خود در حال معامله با معادن کوچکی هستند که ممکن است انتظارات را برآورده نکنند. شای ناتاراجان، یکی از شرکای Mobility Impact Partners، یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی با تمرکز بر سرمایه گذاری در حمل و نقل پایدار، گفت: «نمونه های زیادی از مشکلات پیش آمده وجود دارد. او گفت که قیمت لیتیوم در نهایت ممکن است به دلیل تولید بیش از حد سقوط کند.
به نظر می رسد ماینرها برندگان بزرگ هستند. معاملات آنها با شرکتهای خودروسازی معمولاً به آنها سود سرشاری میدهد و قرض گرفتن یا فروش سهام را برایشان آسانتر میکند.
ریوتینتو، یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان، اخیراً به توافق اولیه برای تامین لیتیوم فورد از معدنی که در حال توسعه آن در آرژانتین بود، دست یافت.
مارنی فینلیسون، مدیر عامل کسب و کار معدنی باتری ریوتینتو، گفت که فورد یکی از چندین شرکت خودروسازی بود که ابراز علاقه کرد. او گفت که ریوتینتو نمایندگان شرکت خودروسازی را از طریق چک لیستی که روشهای استخراج، روابط با جوامع محلی و تأثیرات زیستمحیطی را پوشش میدهد «تا همه را راحت کند» میبرد.
او گفت: “زیرا اگر ما نتوانیم این کار را انجام دهیم، پس عرضه آن قفل نخواهد شد و ما با هم این چالش جهانی را حل نمی کنیم.” فینلیسون با اشاره به تغییرات آب و هوایی گفت.
تا چند سال پیش، قیمت لیتیوم آنقدر پایین بود که استخراج آن به سختی سودآور بود. اما اکنون با افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، ده ها معدن پیشنهادی وجود دارد. اکثر آنها در مراحل اولیه توسعه هستند و سالها طول می کشد تا تولید شروع شود.
آنا کابرال گاردنر، یکی از مدیران اجرایی سیگما لیتیوم، یک شرکت مستقر در ونکوور که در برزیل لیتیوم تولید می کند، گفت: تا سال 2021، “سرمایه یا سرمایه بسیار کوتاه مدت وجود نداشت.” هیچ کس به یک افق پنج ساله و یک افق 10 ساله نگاه نمی کرد.
دیرک هاربکه، مدیر اجرایی Rock Tech Lithium که در حال توسعه یک معدن در انتاریو و یک کارخانه فرآوری در شرق آلمان است که تامین کننده مرسدس بنز است، گفت: شرکت های خودرو نقش مهمی در کمک به راه اندازی و راه اندازی معادن ایفا می کنند.
او گفت: “من فکر نمی کنم که این یک استراتژی مخاطره آمیز باشد.” هاربکه گفت. من فکر می کنم این یک استراتژی ضروری است.