تصادف قطار در شرق هند در روز جمعه بدترین فاجعه ریلی این کشور در دو دهه اخیر بود که بیش از 270 کشته برجای گذاشت و سؤالات مربوط به ایمنی ریلی را در کشوری که سرمایهگذاری هنگفتی در این سیستم انجام داده است – که میلیونها نفر روزانه به آن تکیه میکنند – دوباره ایجاد کرد. سال های اخیر پس از سابقه طولانی تصادفات مرگبار.
بر اساس گزارش اولیه دولت، دو قطار مسافربری حوالی ساعت 7 بعد از ظهر روز جمعه به وقت محلی پس از اینکه یکی از آنها با سرعت کامل به قطار باری ثابت برخورد کرد و از ریل در منطقه بالاسوره ایالت اودیشا خارج شد، برخورد کردند. به گفته دولت ایالتی روز یکشنبه، با تجدید نظر در آمار تلفات قبلی که 288 نفر بود، پس از اینکه یک مقام اعلام کرد برخی از قربانیان دو بار شمارش شده اند، حداقل 275 نفر کشته شدند. بیش از 1100 مسافر مجروح شدند.
در یک ارزیابی اولیه، مقامات می گویند فاجعه زمانی آغاز شد که اولین قطار از دو قطار مسافربری با سرعت تمام به قطار باری بیکار برخورد کرد و سپس از ریل خارج شد. قطار مسافربری دوم که در جهت مخالف حرکت می کرد، سپس با برخی از واگن های آواره برخورد کرد. مقامات بر مشکلات سیگنال به عنوان علت احتمالی تمرکز می کنند.
به گفته مقامات راه آهن در مجموع بیش از 2200 مسافر در قطارهای مسافری بودند و حداقل 23 واگن از ریل خارج شدند. شدت برخورد خودروها را به قدری درهم ریخت که امدادگران از تجهیزات برش برای رسیدن به قربانیان استفاده کردند.
به گزارش راه آهن جنوب شرق، یکی از قطارها قطار سریع السیر شالیمار-چنای کروماندل بود. خدمات Coromandel Express بزرگترین شهرهای سواحل شرقی هند را با سرعت نسبتاً بالایی به یکدیگر متصل می کند. قطار مسافری دیگر یک قطار سریع السیر یسوانتپور-هورا بود که از یک مرکز رفت و آمد در شهر جنوبی بنگالورو به کلکته، پایتخت ایالت شمال شرقی بنگال غربی می رفت.
آشوینی وایشناو، وزیر راه آهن هند، گفت که او دستور داده است که درباره علت و کسانی که در این سانحه آسیب دیده اند تحقیق شود. غرامت دریافت خواهد کرد.
قطار در نزدیکی بالاسوره از ریل خارج شد.
این تصادف در ایستگاه باهاناگا بازار در نزدیکی بالاسوره، شهری در نزدیکی ساحل در ایالت شمال شرقی اودیشا رخ داد. این منطقه بهخاطر معابد باستانی و تاریخش بهعنوان یک پست تجاری بریتانیایی متعلق به قرن هفدهم شناخته میشود.
بالاسوره چندین ساعت با ماشین تا نزدیکترین فرودگاه، در Bhubaneswar، پایتخت اودیشا فاصله دارد. ماه می معمولا گرم ترین زمان سال است و دمای روزانه در روزهای قبل از سقوط به حدود 100 درجه می رسید.
عملیات نجات تا شنبه به پایان رسید. دهها قطار لغو شده بودند، اما خدمه برای بازگرداندن خدمات پس از بیرون راندن واگنهای ریلی درگیر در تصادف از ریل عجله داشتند. آقای. وایشناو گفته است که انتظار دارد خدمات حداکثر تا چهارشنبه از سر گرفته شود. اما به گفته مقامات محلی و پزشکان، تأخیر باعث شد که خانوادههای قربانیان همچنان در تلاش برای رسیدن به محل سقوط هواپیما در روز یکشنبه باشند و اجساد بسیاری بیاطلاع مانده است.
خروج از ریل کمتر رایج شده است.
شبکه ریلی وسیع این کشور که اغلب برای اقتصاد هند حیاتی است، یکی از بزرگترین شبکههای ریلی جهان است و برای زندگی و معیشت، به ویژه در مناطق روستایی، مرکزی است. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در American Economic Review منتشر شده است، تقریباً تمام خطوط ریلی هند، 98 درصد، از سال 1870 تا 1930 ساخته شده است.
مرگبارترین حادثه در تاریخ راه آهن هند در سال 1981 رخ داد، زمانی که یک قطار مسافربری هنگام عبور از یک پل در ایالت بیهار از ریل خارج شد. اتومبیل های آن در رودخانه باگماتی غرق شدند و حدود 750 مسافر کشته شدند. بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشد.
خروج از ریل زمانی در هند مکرر بود، به طور متوسط از سال 1980 تا اواخر قرن، به طور متوسط 475 مورد در سال بود. طبق مقاله ای که توسط مقامات راه آهن در کنگره جهانی مدیریت بلایا ارائه شد، آنها بسیار کمتر رایج شده اند و به طور متوسط در دهه منتهی به 2021 سالانه بیش از 50 مورد است.
ایمنی ریلی به طور کلی در سال های اخیر بهبود یافته است، به طوری که تعداد کل تصادفات جدی قطار به طور پیوسته در سال مالی 2020 به 22 کاهش یافته است، از بیش از 300 تصادف در سال دو دهه پیش. تا سال 2020، برای دو سال متوالی، هند هیچ مرگ مسافری در تصادفات ریلی ثبت نکرده بود – نقطه عطفی که توسط دولت نخست وزیر نارندرا مودی مورد استقبال قرار گرفت. تا سال 2017، سالانه بیش از 100 مسافر کشته می شدند.
با این حال، تصادفات مرگبار همچنان ادامه دارد. در سال 2016، 14 واگن قطار در نیمه های شب در شمال شرق هند از ریل خارج شدند و بیش از 140 مسافر کشته و 200 نفر دیگر زخمی شدند. مقامات در آن زمان گفتند که ممکن است یک “شکستگی” در مسیرها عامل آن باشد. در سال 2017، خروج از ریل در اواخر شب در جنوب هند باعث کشته شدن حداقل 36 مسافر و زخمی شدن 40 نفر دیگر شد.
تصادف روز جمعه مرگبارترین حداقل از زمان برخورد در سال 1995 در حدود 125 مایلی دهلی بود که بیش از 350 کشته برجای گذاشت.
مودی بهبود ترانزیت را در اولویت قرار داده است.
دلیل اصلی بهبود ایمنی قطارها حذف هزاران گذرگاه ریلی بدون نظارت بود که آقای آقای. دولت مودی گفت که در سال 2019 به دست آمده است. کار مهندسی نسبتاً پایین ساخت زیرگذرها و ارسال رساناهای سیگنال بیشتر نیز تصادفات را به شدت کاهش داد.
آقای. مودی بهبود زیرساخت ها، به ویژه سیستم های حمل و نقل در سراسر کشور را در اولویت قرار داده است. در سالهای اخیر، راهآهن، از جمله پروژههای قابل مشاهده برای شهروندان عادی، به دلیل یک سری ابتکارات با فناوری پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است. آقای. مودی قطارهای برقی برد متوسط را افتتاح کرده و در حال ساخت یک راهرو “قطار گلوله” به سبک ژاپنی در ساحل غربی برای اتصال بمبئی به احمدآباد است.
با این حال، روز شنبه، به جای افتتاح قطار جدید طبق برنامه، آقای. مودی از صحنه غرق شدن قطار بازدید کرد.
سیستم قطار، و به ویژه حوادث قطار، مدت هاست بر ثروت سیاستمداران هند تأثیر گذاشته است. منصب وزیر راه آهن در کابینه یکی از پرتقاضاترین پست ها بوده است، زیرا هم در سطح بالایی قرار دارد و هم در تجارت و صنعت تأثیرگذار است. سورش پرابهو، که به طراحی سیستم متروی درجه یک دهلی نو نسبت داده می شود، پس از یک سری تصادفات در سپتامبر 2017 مجبور به استعفا از سمت خود شد.
چند ساعت پس از فاجعه روز جمعه، برخی از سیاستمداران مخالف خواستار استعفای آقای آقای بودند. وایشناو.
مجیب مشعل گزارش کمک کرد