نستله و پروکتر اند گمبل، دو تا از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه مصرفکننده در جهان، در سه ماهه گذشته به افزایش قیمتها ادامه دادند و حتی در شرایطی که خریداران به دلیل تورم، مقدار غلات، ماست، مواد شوینده و سایر کالاهای خریداری شده خود را کاهش دادند، فروش بیشتری را به همراه داشتند. این شرکت ها روز چهارشنبه گزارش دادند. مدیران همچنین گفتند که قیمت ها در سه ماهه آینده همچنان بالا خواهد بود.
نستله، شرکت سوئیسی که برندهای آن شامل کیت کت و آب سان پلگرینو می شود، در سه ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت ها را 9.5 درصد افزایش داد، در حالی که در سه ماهه قبل 7.7 درصد افزایش داشت. اثر شتابدهی قیمتها در کاهش اندک حجم کالاهای فروخته شده در سه ماهه آخر آن، اولین سقوط سالهای اخیر، منعکس شد.
مارک اشنایدر، مدیر اجرایی نستله در بیانیه ای گفت: «محیط اقتصادی چالش برانگیز برای بسیاری از مردم نگران کننده است و بر قدرت خرید آنها تأثیر می گذارد. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد حاشیه سود خود در سال جاری به 17 درصد برسد که نسبت به سال قبل 17.4 درصد کاهش یافته است.
او می گوید: “قیمت گذاری باید در باقی مانده سال جاری و سال آینده ادامه یابد، زیرا ما هنوز در حالت عقب نشینی برای تعمیر و بازیابی سود ناخالص خود هستیم.” اشنایدر در تماسی با تحلیلگران گفت. نستله همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد بهترین برند قهوه سیاتل را با قیمتی نامشخص از استارباکس خریداری کند.
Procter & Gamble، سازنده خمیر دندان Crest و دستمال توالت Charmin، قیمت ها را در سه ماهه آخر خود 9 درصد افزایش داد. حجم فروش 3 درصد کاهش یافت که بیشتر به دلیل فروش کمتر در روسیه بود. سود سه ماهه سوم این شرکت کمتر از 4 میلیارد دلار بود که حدود 4 درصد کمتر از سال قبل بود.
این شرکت که در سینسیناتی مستقر است، گفت که رشد سود در سال مالی جاری آن احتمالاً تقریباً ثابت خواهد بود، و با کاهش 600 میلیون دلاری هزینههای اضافی که در سه ماهه گذشته انتظارش را نداشت، به دلیل افزایش هزینههای کالا و حملونقل و افزایش شدید، کاهش یافت. دلار
مدیر ارشد مالی پراکتر اند گمبل، آندره شولتن، به تحلیلگران گفت که وقتی نوبت به مسیر فروش آتی رسید، “ما همچنان معتقدیم که اکثریت این رشد با مولفه حجم منفی ناشی از قیمت خواهد بود، همانطور که انتظار دارید با توجه به فشار تورمی.»
نتایج غولهای مصرفکننده نشان میدهد که چگونه افزایش هزینههای مواد خام، نیروی کار و حملونقل، قیمت برچسبها را برای انواع محصولات در فروشگاهها افزایش میدهد که عاملی برای تورم سریع در ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر است. خریداران برخی از خریدها را کاهش دادهاند، اما نستله، پروکتر اند گمبل و دیگر غولهای مصرفکننده مانند پپسی کو، اخیراً درآمدهای قویتری از آنچه بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند، نشان دادهاند که نشان میدهد بسیاری از مصرفکنندگان همچنان قادر به جذب قیمتهای بالاتر هستند.
این امر چالشی را برای فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی ایجاد می کند که در کمپین کاهش تورم از طریق سرد کردن اقتصاد خود از طریق نرخ های بهره بالاتر هستند.
سهام نستله در روز چهارشنبه 1.3 درصد در زوریخ سقوط کرد، در حالی که Procter & Gamble در نیویورک نزدیک به 1 درصد افزایش یافت.