در حالی که این بیماری همه گیر آسیب های پیش بینی نشده ای را هم به مشاغل و هم به صنعت وارد کرده است، کارآفرینان را به نوآوری و توسعه ایده های تجاری جدید و مشکلاتی برای حل سوق داده است. شاید یکی از مهم ترین نتایج مثبت در دو سال گذشته، تصدیق صنعت هند به نیازها و آرزوهای جوانان ساکن در قلب هند، شهرهای Tier II و Tier II باشد. تجارت اجتماعی در زمان مناسب برای رسیدگی به این تقاضا در صحنه ظاهر شده است. بیشتر و بیشتر هندیها به اینترنت متصل میشوند، بهویژه شهرها و شهرهای دستنخورده درجه دوم و سوم، و رسانههای اجتماعی و محتوای ویدیویی دیجیتال خروجیهای آنها هستند. آنها شروع به مصرف محتوایی کرده اند که خریدی کامل و تجربه سرگرم کننده ای را برای آنها به ارمغان می آورد. این همچنین بر نسل Z و نسل هزاره تأثیر گذاشت و ترجیحات مصرف کنندگان آنها را به سمت محصولات سفارشی تر هدایت کرد. تجارت اجتماعی این نیاز را با ارائه «تفریح فروشگاهی» برای چنین مخاطبانی با خواسته ها و سبک زندگی خاص برطرف می کند.
این فرصت چقدر بزرگ است؟
هند بیش از 932 میلیون کاربر اینترنت دارد که انتظار می رود تا سال 2030 به 1.3 میلیارد نفر افزایش یابد. به طور متوسط، کاربران هندی حدود 4.7 ساعت در روز را با استفاده از تلفن های هوشمند خود در اینترنت صرف می کنند. بیش از 305 میلیون کاربر هندی به دلیل هزینه های پایین داده (0.68 دلار در هر گیگابایت) و پرداخت های آنلاین آسان به دلیل UPI که اخیراً بیش از 98 میلیارد تراکنش را تا ماه مه 2022 گزارش کرده است، به صورت آنلاین تراکنش می کنند. این نشان دهنده فرصت قابل توجهی در بازار برای تجارت الکترونیک و اجتماعی است. بازیگران تجارت در طول همهگیری، در حالی که این بخش به دلیل نگرانیهای ایمنی و راحتی شاهد رشد بود، اکنون به دلیل آرمانهای سبک زندگی و درآمد قابل تصرف بالاتر جوانان ساکن بهارات در حال افزایش است. انتظار میرود که تجارت اجتماعی با کمک بسیاری از این عوامل مطلوب، سالانه 71.5 درصد رشد کند و به 8258.8 میلیون دلار در سال جاری برسد.
تفاوت پشمی
در میان رهبران نوظهور در این فضا، Woovly، یک پلتفرم تجارت اجتماعی سبک زندگی برای هزاره های هندی از بهارات است که گام های سریعی برای رشد تجارت ویدیویی/تجارت تحت رهبری اینفلوئنسرها در هند برداشته است. بخش قابل توجهی از درآمد آنها از اینفلوئنسرهای میکرو و نانو است. این سازندگان محتوای ویدیویی کوتاه مجموعهای از دنبالکنندگان وفادار خود را دارند و زمانی که محتوای کوتاه و برچسبگذاری شده با نام تجاری ایجاد میکنند، انجمنشان محصولاتشان را تماشا میکند و فهرست علاقهمندان را تماشا میکند. آنها به تماشای ویدیوهای مرتبط و مشابه بیشتری می پردازند و در نهایت با کلیک روی برچسب ها، محصولات را خریداری می کنند. هر سازنده برای هر تراکنشی که از محتوای ویدیویی در پلتفرم Woovly سرچشمه می گیرد، درآمد کسب می کند. بنابراین، هزینه غیرمستقیم و همسو با درآمد Woovly است. مدل مبتنی بر خالق Woovly، همراه با این واقعیت که این یک بازار است، راه را برای CM2 مثبت (حاشیه مشارکت) هموار کرده است، که پایهای برای در نهایت شکستن قیمت است. هیچ شرکت تجارت الکترونیک/تجارت اجتماعی در هند به این سرعت دست نیافته است.
یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل جی. ونکات توضیح می دهد: «اعتقاد ما به جذب کاربر ارگانیک ما را در جای خوبی نگه داشته است. ما در دنیایی از شرکتهای تجارت الکترونیکی که هزاران دلار برای هر SKU برای ایجاد محتوا برای جذب کاربر هزینه میکنند، هزینههای خرید ناچیز داریم. سازندگان محتوا و کاربران ما سفیران و حامیان برند ما هستند.
نقش تأثیرگذاران در تجارت اجتماعی
Gen Z و کاربران هزاره، مخاطبان هدف تجارت اجتماعی، دامنه توجه را کاهش داده اند و با محتوای کوتاه به دنبال رضایت فوری هستند. اینجاست که تولیدکنندگان محتوای میکرو و نانو و محتوای کوتاه آنها تأثیر بسیار زیادی ایجاد کرده است. تمایل نهفته ای برای تشکیل جوامع نزدیک و قوی، به ویژه در مراکز کوچکتر حومه شهر وجود دارد. همچنین تاکید بیشتری بر محتوای اصلی وجود دارد و کاربران ترجیح میدهند آن را به تنهایی کشف کنند تا اینکه به محتوای انتخابی تغذیه شوند. این اعتماد متقابل بین سازندگان و جوامع آنها عامل بزرگی است که تجارت اجتماعی را پیش می برد. خریداران به دنبال محتوای معتبر و قابل ربط از سازندگانی هستند که می توانند با آنها شناسایی شوند و برای تخصص خود به آنها اعتماد کنند.
چه چیزی در آینده نهفته است؟
در حالی که رسانههای اجتماعی و تجارت اجتماعی هر دو با سرعتی سریع در حال رشد هستند و محیط کسبوکار مطلوب را تقویت میکند، برای رشد پایدار در آینده، شرکتها باید معیارهای تجاری خوبی داشته باشند. اگر هزینههای جذب کاربر بالا بماند، رشد همچنان کج خواهد ماند. اینجاست که اقتصاد واحد سالم، استانداردهای بالا در کیفیت، مارکهای نوآورانه و اتصالات محصول، و یک افسار محکم بر روی هزینهها تفاوتهای کلیدی خواهند بود. همانطور که Neha Suyal یکی از بنیانگذاران Woovly بیان می کند، “امروز، کاربر هزاره نیاز به درجه بالایی از شخصی سازی دارد و به شدت تحت تاثیر همسالان و رسانه های اجتماعی است. در تلاش برای به دست آوردن چنین مشتریانی افراط کردن آسان است. با این حال، سوزاندن پول نقد با نرخ بالا پایدار نیست. 50 درصد از کاربران ما به صورت ارگانیک به دست آمده اند، و این همان راهی است که ما می خواهیم آن را برای رشدی شتابان و در عین حال پایدار حفظ کنیم.